رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور: معرفی امامزادگان به مردم یکی از وظایف مهم دانشگاه هاست

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۶ کد : ۲۴۴۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۵۵
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور: معرفی امامزادگان به مردم یکی از وظایف مهم  دانشگاه هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: معرفی امامزادگان به مردم یکی از وظایف مهم  دانشگاه ها است و این معرفی از زوایا و دیدگاه‌های متفاوت برای اقشار مختلف مردم، مهم است.

دکترمحمد مهدی طهرانچی در آیین افتتاحیه همایش علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام در دانشگاه کاشان، بر ضرورت معرفی و شناساندن امامزادگان به مردم و نخبگان کشور تاکید کرد و گفت: قطعاً در هر جایی که یک امامزاده‌ای معرفی شده، آثار و برکات آن امامزاده برای مردم نیز بیشتر شده است؛و معرفی امامزادگان به مردم یکی از وظایف مهم  است و طبیعتاً معرفی امامزادگان از زوایا و دیدگاه‌های متفاوت برای اقشار مختلف مردم، مهم است و موضوعیت دارد.

 وی اظهار کرد: بسیاری از امامزادگان عالم و راوی حدیث و همچنین شخصیت‌های جریان‌ساز و مهمی بودند؛ وامامزادگان برای نشر معارف اهل‌بیت  و مکتب اسلام مهاجرت کردند.

طهرانچی  با بیان اینکه برگزاری این همایش همایشی که بناست از بزرگی که اولین سفیر اهل بیت است، به این سرزمین سخن بگوید، افزود:  علی بن امام محمد باقرفرزند امام معصوم(ع) است و سه سال در منطقه کاشان حضور داشت.

وی  به ابعاد تاریخی زیارت و امامزادگان  اشاره کرد و افزود: دانشگاه یک مجموعه تاریخ دارد و این نگاه علم تاریخ رو بایستی بزرگان به این میراث داشته باشند و در محضر این بزرگان زانو بزند.

دکتر طهرانچی به فرستادن فرزند امام محمد باقر علیه السلام به منطقه فرهنگی کاشان اشاره کرد و افزود:  ففرستادن فرزند بلافصل امام محمدباقرعلیه السلام سبب اتصال این ملت با فرهنگ اسلام می شوند.

وی  با بیان اینکه حضور این فرستاده بزرگ پنجاه سال بعد از واقعه عاشوراست، خاطر نشان کرد: امام سوم شهید کربلا، امام حسین علیه السلام، مصباح الهدی و سفینه النجاه است و اینکه در تاریخ این ملت، نسل به نسل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، کاشان را شهر حسینه ها، امامزادگان و  محتشم کاشانی دانست و افزود: چرا که اولین روایت ها، روایت های معتبر در این شهر بود و او در شهادتش روایت دیگر از کربلا و به عینه برای مردم این سرزمین نشان داد.

دکتر طهرانچی در بخشی دیگر از سخنانش به مباحثی پیرامون مسئله علم و دین اشاره و خاطر نشان کرد: جریان غرب عبور از دین، خانواده  و عبور از هویت و انسانیت است.

مودت و برادری را پایه اصولی دین دانست و افزود:  با مودت اجتماع حاصل می شود. پس خانواده ترکیب دو زوج با مودت است.

 وی  عنصر اصلی سرمایه اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی را مودت دانست و گفت: نقطه مقابل مودت، عداوت است و یکپارچگی اجتماعی بر حول مودت شکل می گیرد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با بیان اینکه اگر ما می خواهیم مدل حکمرانی داشته باشیم، نیازمند مودت هستیم افزود: ساحت اجتماعی، جسم و نفس و عقل و دل اجتماع هست، اما با مودت و عدالت شاکله اصلی آن شکل می گیرد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید  کارخانه آدم سازی باشد،  خاطر نشان کرد: بینش و گرایش، دانش را تحت تاثیر قرار می دهد انسان همه آن دانش نیست و نیاز به بینش دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که دانشگاه مرکز تولید علم و تربیت عالم است، خاطر نشان کرد: باید به تربیت عالم و تولید علم جهت داد، ایمان به تولید علم جهت می دهد و نفس و تقوی به گرایش و تربیت عالم.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه در تربیت عالم به نفس و روح نیز سرو کار داریم، افزود: دانشگاه نهاد علم است، و دانایی و تولید علم و فناوری به دانشجو داده می شود و در کنار آن باید به بینش و گرایش دانشجو نیز توجه شود.

ارائه پنل های تخصصی و نشست های علمی از دیگر برنامه های آیین افتتاحیه همایش علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام در دانشگاه کاشان بود.

کلید واژه ها: دانشگاه رئیس دانشگاه دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی مودت امام بن امام علی بن امام امام محمد امام محمد باقر علیه


نظر شما :