آیین افتتاحیه همایش علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام در دانشگاه کاشان

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۳ کد : ۲۴۴۵۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۹۵


 آیین افتتاحیه همایش علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام در دانشگاه کاشان با حضور شخصیت‌های علمی و بین‌المللی و ملی در دانشگاه کاشان کاشان برگزار شد.
حمید رضامقدم فر دبیر ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن محمد (ع) به اختتامیه کمیته علمی کنگره بین‌المللی حضرت علی بن محمد باقر(ع) در دانشگاه  کاشان اشاره کرد و افزود:  کمیته علمی و پژوهشی کنگره بین‌المللی حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) از ۲ سال قبل ایجاد شد و دانشگاه‌های مختلف از جمله از کشورهای عراق، لبنان و سوریه با این کمیته همکاری دارند.
وی  به ایجاد 32 کارگروه در ستاد این کنگره اشاره کرد و افزود: در پی فراخوان اعلام شده، حدود ۱۲۰ مقاله علمی از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه کنگره رسیده که  از این تعداد 50 مقاله و پوستر انتخاب  وبرگزیده شده است و در قالب کتاب منتشر خواهد شد.
دبیر ستاد برگزاری این کنگره بیان کرد: امروز ۲۸ شهریور جلسه علمی در دانشگاه  کاشان و روز ۲۹ شهریور جلسه عمومی آن در آستان مقدس آن حضرت در مشهد اردهال برپا می‌شود.
مقدم‌فر، هدف از برگزاری این رویداد را معرفی و تبیین شخصیت متعالی این امامزاده واجب‌التعظیم توصیف کرد و افزود: حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام را بیش از این باید شناخت و معرفت شناسی کرد.
 محمد حسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع نیز در این نشست گزارشی از کمیته علمی این کنگره بین المللی را ارائه کرد و گفت: حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر علیه السلام یکی از امامزادگان واجب التعظیم هستند و بلافصل هستند که برای ارشاد مردم به ایران آمدند و این افتخار بزرگی برای مردم کاشان است که از وجود معنوی این امام عظیم الشان بهره می برند و کاشان و قم مرکز بزرگ تشیع است.
وی به تشکیل  دبیرخانه و نشست های علمی متشکل از اساتیدی از دانشگاههای ایران و دیگر کشورهای همسایه جهت برگزاری این کنگره اشاره کرد و افزود: این کنگره با شش محور اصلی برگزار  شد و  از زمان فراخوان 128 مقاله به دبیرخانه ارسال و 32 مقاله برگزیده شد که در این روز به صورت سخنرانی  و پوستر ارائه خواهد شد.
سرپرست دانشگاه کاشان نیز در این آئین امامزاده علی بن امام محمد باقر علیه السلام را همراه با سه امامزاده حضرت معصومه علیه السلام، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی  از معتبرترین امام زادگان عنوان کرد و افزود: این امامزاده با دعوت مردم کاشان شروعی بود برای دارالمومنین شدن شهر کاشان بود و این امامزاده فقیه، رهبریت و محوریت اجتماعی داشتند.
دکتر بهزاد سلطانی نگهداشت اسطوره های فرهنگی از جنس امامزاده برای جامعه را یک نعمت بزرگدانست و اظهار کرد:  این نگهداشت باعث می شود محوریت اجتماعی با  ابزار فرهنگ به نسل های آینده منتقل پیدا کند و بدون نگهداشت و انباشت نکات فرهنگی و اجتماعی هیچ جامعه ای نمی تواند رو به رشد و جلو برود.
وی کاشان را شهر علم و فرهنگ عنوان کرد و افزود: آمار برگزیده شدگان کنکور و شاخص های اجتماعی و فرهنگی این شهر ریشه در فرهنگ و تاریخ فرهنگ این منطقه دارد و یکی از سرسلسه ها این امامزاده محبوب است.
سرپرست دانشگاه کاشان تداوم و انتقال این فرهنگ به نسل آینده مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم تکامل اجتماعی اتفاق افتد نیازمند قدرت تکنولوژی و جامعه ای میباشد که اهل یادگیری باشد.
وی با بیان اینکه نگهداشت این فرهنگ از چند طریق عواطف، احساسات و تبلیغ مد نظر است ، افزود: همانگونه که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) عاشورا اسلام را زنده نگه داشت، وجود امامزاده علی بن امام محمد باقر در این منطقه برکتی برای مردن این شهر است.
 دکتر سلطانی  پژوهش و اندیشه را از دیگر موارد  مهم عنوان کرد و افزود: جهت نگداشت نباید به عواطف و احساسات فقط اکتفا کرد و باید جنبه پژوهشی و اندیشه ای و تفکری موضوع نیز بررسی شود تا بتوان از روش های غیر واقع بینانه جلوگیری کرد.
سرپرست دانشگاه کاشان به مجله کاشان شناخت این دانشگاه اشاره کرد و افزود: محققان می توانند آثار علمی خود را در موضوع های مختلف در این مجله چاپ کنند.
دکتر سلطانی  برقراری ارتباط مستقیم و معرفت عرفانی  با امامزادگان را سومین راه نگه داشت فرهنگ غنی عنوان  و اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری این کنگره های علمی و بین المللی و با تعاملات علمی بتوان به دانش هر چه بیشتر در این حوزه دست یافت.

کلید واژه ها: کاشان دانشگاه کاشان سرپرست دانشگاه کاشان کنگره برگزاری کنگره کنگره المللی کنگره المللی حضرت کنگره المللی حضرت علی دانشگاه سرپرست دانشگاه


( ۱ )

نظر شما :