در روز سیلک عنوان شد؛

مطالبه ثبت جهانی سیلک کاشان

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۵ کد : ۲۴۴۱۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۰۴

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان در  سالروز ثبت ملی سیلک کاشان گفت: ثبت جهانی این اثر ارزشمند دور از انتظار نیست و امیدواریم که این امر به زودی محقق شود.

دکتر جواد حسین زاده ساداتی، به شروع فصل سوم کاوش باستان شناسی سیلک از روز  25 مرداد 1403 اشاره کرد و افزود: این فصل از کاوش که با همکاری دانشگاه کاشان، موزه ملی ایران و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود تا 25 شهریور ماه جاری ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این فصل از کاوش، 25 دانشجوی مقاطع مختلف باستان شناسی  از دانشگاه های کاشان، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، و هنر اصفهان فعالیت دارند.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان  از مهمترین آثار کشف شده در این فصل کاوش را  کارگاه های فلزکاری 2700 ساله، بقایای تنور ساج، ظروف سالم  مربوط به دوره سوم سیلک اشاره کرد و افزود: همچنین در این دوره آثاری از بقایای برخی فضاهای صنعتی از همان دوره کسب شده است.

محوطه‌ باستانی سیلک یکی از ارزشمندترین محوطه‌های باستانی ایران و جهان است که نزدیک به هشت هزار سال پیش (از دوران روستانشینی تا دوران ماد)، شواهد و مدارک تحولات زندگی بشر را در خود نگاه داشته است.

این محوطه شامل تپه شمالی (سیلک کوچک)، به مساحت نزدیک پنج هکتار، تپه جنوبی (سیلک بزرگ)، به مساحت نزدیک هشت هکتار و ۲ گورستان به نام‌های گورستان الف و گورستان ب است.

این تپه‌ها به ترتیب از قدیم به جدید آثار دوران مختلف تمدن بشری شامل عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهرنشینی، عصر مفرغ و آهن و دوره ماد را به نمایش می‌گذارند.

مهمترین آثار تمدنی شناخته شده در سیلک شامل نخستین روستاها و خانه‌های ساخته شده به دست بشر، نخستین جانوران و گیاهان اهلی، نخستین کوره‌های پخت سفال و ذوب فلز و نخستین آثار خط و نوشتار است.

این محوطه در سال‌های ۱۳۱۲، ۱۳۱۳ و ۱۳۱۶ خورشیدی برای نخستین بار از سوی هیات باستان‌شناسی فرانسوی به سرپرستی رومن گیرشمن مورد کاوش قرار گرفت.

سیلک همچنین در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ خورشیدی، از سوی هیات باستان‌شناسی ایرانی به سرپرستی صادق (شاپور) ملک شهمیرزادی مورد کاوش و بازنگری قرار گرفت و نتایج این پژوهش‌ها در چندین جلد کتاب به چاپ رسید و در دسترس همگان قرار گرفت.

این اثر ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره‌ ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلید واژه ها: سیلک کاوش فصل کاوش کاشان دانشگاه کاشان باستان آثار محوطه


نظر شما :