آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۳ کد : ۲۴۳۵۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۶۹۴

آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه کاشان روز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403 با حضور  مشاور محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده  ولی فقیه و امام جمعه کاشان  و نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهرستان و روسای دانشگاه ها برگزار شد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این آئین کاشان را شهر علما، فضلا و شهر علم و فرهنگ و تقوا  دانست و افزود: کاشان شهر دارالمومنین و نهج البلاغه است .
حجت الاسلام و المسلمین سید سعید حسینی از خدمات و فعالیت‌های ارزنده دکر کتابی در زمان ریاست دانشگاه کاشان قدردانی کرد و از دکتر سلطانی رئیس جدید دانشگاه خواست تا برای پیشبرد امور از تجربیات رؤسای قبلی دانشگاه استفاده کنند.
وی علم را از سیاست های اصلی نظام عنوان کرد و اظهار داشت: بر طبق بیانات مقام معظم رهبری دانشجوی دانشگاهی ما باید دانشجوی نظریه پرداز باشد.
امام جمعه کاشان ارتباط با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: بایستی در دانشگاه ازدواج های دانشجویی را سرو سامان داد و خوابگاه های متاهلی را توسعه داد.
وی حضور رئیس دانشگاه در ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و شورای فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: استفاده از افراد صاحب نظر و متخصص در کاهش آسیب های اجتماعی و اعتلای فرهنگ عمومی کشور نقش بسزایی دارد.
نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز دانشگاه کاشان را از افتخارات منطقه فرهنگی کاشان عنوان کرد و افزود: در هیات امنا باید تفویض اختیار به دانشگاه کاشان داده شود تا بتواند نسبت به قابلیت های منطقه برنامه ریزی و اهداف خود را پیاده نماید.
دکتر مصطفی معینی وابستگی نظام آموزش عالی به اعتبارات دولتی را یکی از مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه باید استقلال علمی و مالی داشته باشد .
وی استاد، کارمند و دانشجو را سه ضلع اصلی دانشگاه بیان کرد و افزود: دانشگاه باید در منطقه تاثیرگذار باشد و با ارتباط با جامعه و صنعت بتواند حلال مشکلات و نیازهای جامعه و کشور باشد.
سرپرست دانشگاه کاشان در این آئین، دانشگاه را محل تجمع بهترین نیروهای فکری جامعه عنوان کرد و افزود: در این دانشگاه این نیروهای فکری جمع شده اند تا بتوانند برای جامعه، کاری انجام دهند.
دکتر بهزاد سلطانی آموزش، پژوهش، دانشگاه کارآفرین و تحویل دادن دانش‌آموختگان متعالی را چهار ماموریت اصلی دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث آموزش باید سعی شود تا مهارت‌های فنی و رشته گرایش‌های بین رشته‌ای و فناوری های نوین را ارتقاء بخشیم.
وی پژوهش‌های بنیادی را مورد تاکید قرار داد و  افزود: اساتید دانشگاه بایستی سعی نمایند تا پژوهش‌های خود را در راستای حل مشکلات جامعه ارائه دهند.
وی دانشگاه کارآفرین را یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها عنوان و خاطر نشان کرد: حدود 10 تا 20 درصد از اساتید دانشگاه ما توان تجاری سازی دارند که اساتید دانشگاه باید در راستای تجاری‌سازی موضوع های تحقیقاتی و درآمدهای اختصاصی  تلاش ویژه ای داشته باشند و منطقه نوآوری دانشگاهی را در جوار دانشگاه تشکیل دهند.
سرپرست دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه تجاری سازی موضوع‌های تحقیقاتی تاثیر زیادی در کارآفرینی و اشتغال دانشجویان دارد، اظهار داشت: دانشگاه کاشان در ایجاد معاونت اقتصادی و نوآوری از دیگر دانشگاه ها پیشتاز بود که  بایستی فضای کارآفرینی را در بین همه دانشکده ها  تقویت کرد.
دکتر سلطانی تحویل دادن فارغ التحصیلان متعالی به جامعه را مهم دانست و افزود: یکی از ماموریت‌های اساتید دانشگاه ارتقاء اخلاق و معنویت در بین دانشجویان  است.
وی استقلال را در راستای انجام این ماموریت ها لازم دانست و گفت: باید آزادی بیان و تبادل آرا و عزت  و احترام را در محیط دانشگاه وجود داشته باشد.
سرپرست دانشگاه کاشان وفاق نسبی را از دیگر الزامات عنوان کرد و افزود: اگر استادان بتوانند دانشجویان خوبی را تحویل جامعه دهند دانشگاه مترقی و رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.
دکتر سلطانی دوقطبی شدن را به ضرر دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: وفاق ملی جزء سیاست های دولت دکتر پزشکیان است که همه جامعه دانشگاهی و آحاد مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند تا بتوان با وفاق و همدلی و با توجه به برنامه چشم انداز و برنامه هفتم توسعه ، ماموریت های خود را به خوبی انجام دهیم.
وی  با بیان اینکه در مذاکرات مباحث فرهنگی، و سیاست‌گذاری در شورای راهبردی ضعف وجود دارد افزود: باید با مذاکره و بدور از تهمت زدن به دیگران و با برنامه‌ریزی عملیاتی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بتوان مسائل فرهنگی دانشگاه و جامعه را برطرف کرد.

دکتر عباس کتابی رئیس پیشین دانشگاه کاشان  هم در این آئین گزارشی از فعالیت های انجام شده در دوره مدیریتی خود را ارائه کرد و گفت: استفاده از بانوان و مدیران جوان و ایثارگران  در سطوح مدیریتی انجام شد.
وی به ایجاد روسای پژوهشکده ها طی فراخوان عمومی اشاره کرد و گفت: در ساختار اداری هم تحولاتی همچون ایجاد پارک علم و فناوری، دبیرخانه هیات امنا، تفکیک معاونت فرهنگی و دانشجویی ، ایجاد معاونت برنامه ریزی، تحول دیجیتال و نظارت راهبردی، دانشکده مدیریت و کارآفرینی و اخذ مجوز دانشکده فناوری های نوین و راهبردی و اخذ مجوز ۴ دانشکده مهندسی مکانیک،  مهندسی برق و کامپیوتر،  فیزیک و علوم ریاضی انجام شد.
دکتر کتابی ایجاد پردیس بین الملل، مرکز ازفا، مدیریت ارتباط با جامعه،  ایجاد کتابخانه مرکزی، مدرسه اشتغال و راه اندازی کرسی های نظریه پردازی شورای انقلاب فرهنگی و شورای برنامه ریزی و تحول آموزشی،  ایجاد سازمان سرمایه گذاری و توسعه را از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت عنوان کرد .
وی به  ارتباط دیدار و گفتگو مستقیم با اساتید، کارکنان و دانشجویان  وتکریم و تجلیل اساتید ، کارکنان و دانشجویان  و ارتباط موثر با مسئولان استان و شهرستان اشاره کرد و افزود: در این مدت ۴۱ نفر از  اساتید دانشگاه به دانشیاری و ۶ نفر هم به استاد تمامی ارتقا یافتند.
دکتر کتابی به پذیرش ۱۰ دانشجوی دکترای استاد محور اشاره کرد و اظهار داشت:  طی دو سال اخذ مجوز ۶ رشته جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد اخذ شد.
دکتر کتابی تاسیس و راه اندازی دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی و اخذ مجوز دانشکده فناوری های نوین و راهبردی را از دیگر فعالیت های انجام شده برشمرد و خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۶۸ پایه تشویقی به اعضای هیات علمی اعطا شد.
وی افزود: همچنین در این مدت با پیگیری های فراوان دانشگاه کاشان   از لیست سیاه کشور عراق خارج و  مجوز آزفا  و ایجاد پردیس بین الملل اخذ شد.
رئیس پیشین دانشگاه کاشان به افزایش ۸۰ درصدی پژوهان اساتید در سال جاری اشاره کرد و افزود: همچنین مبلغ کل طرح های برون دانشگاهی و دارای حمایت ۷ برابر افزایش یافت.
دکتر کتابی استقلال و ایجاد پارک علم و فناوری را از مهمترین اقدامات عنوان کرد و افزود: همچنین در این مدت مجوز مشارکت دز راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری منطقه کاشان و مجوز تاسیس سازمان توسعه و سرمایه گذاری اخذ شد.
دکتر کتابی به کسب افتخارات دانشگاه در نظام های مختلف علمی و بین المللی اشاره کرد و گفت: دانشگاه کاشان در نظام گرین متریک ۲۰۲۳ رتبه نخست را در میان دانشگاه های جامع و ۱۲۶ جهانی را کسب کرد .و در نظام آی اس سی رتبه اول بر اساس شاخص متوسط ضریب تاثیر کسب کرد.
وی به کسب رتبه چهارم دانشگاه در نظام تایمز ۲۰۲۴  و رتبه اول در انتشار با کیفیت ترین مقالات در بین دانشگاه های جامع  اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان  در پیگیری و دریافت تخصیص ۱۱۸ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از بالاترین نرخ تخصیص بین تمام دانشگاه های کشور و همچنین بالاترین نرخ تخصیص در ادوار گذشته را داشته و کلیه مطالبات و دیون یاوران علمی و اعضای هیات علمی  پرداخت شده است.

در این آئین از زحمات دکتر عباس کتابی با اهدا الواح تقدیر و هدایا تقدیر و طی حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دکتر بهزاد سلطانی به عنوان سرپرست دانشگاه کاشان معرفی شد.

کلید واژه ها: دانشگاه رئیس دانشگاه اساتید دانشگاه سرپرست دانشگاه دانشگاه کاشان کاشان امام جمعه کاشان سرپرست دانشگاه کاشان تکریم و معارفه


( ۲۳ )

نظر شما :