رشته‌های دانشگاهی باید متناسب با تغییر و تحولات جامعه، نیازها و ضرورت های روز ایجاد شود

۰۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۲۳۰۵۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۱۲

گروه پژوهشی مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی با همکاری دانشکده علوم انسانی و خانه خلاق علوم انسانی دانشگاه کاشان سلسله نشست های همایش روش های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی با عنوان رویکردهای نوپدید و چالش های پیش رو  با محوریت پژوهش محوری در علوم انسانی در تالار همایش دانشکده علوم انسانی برگزار شد.
دکتر محسن نیازی استاد و عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان در این نشست به پژوهش های بین رشته ای در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: رشته های دانشگاهی باید متناسب با تغییر و تحولات جامعه، نیازها و ضرورت های روز ایجاد شود.
وی با اشاره به رویکرد و موج علمی دانشگاه ها افزود: موج سوم علم شبکه ای و الکترونیک است که در این شرایط فعلی و ظهور اقتصاد دانش بنیان ایجاب می کند که به سمت میان رشته ای حرکت کرد.
رئیس دانشکده علوم انسانی و حقوق دانشگاه کاشان، علم مساله گرا و حل مساله و توجه به رشته های کاربردی و پاسخ دادن به نیازهای جامعه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد حل مسائل جامعه ضرورت یک دانشگاه اجتماعی است که توسعه میان رشته ای می تواند در حل آن نقش آفرینی کند.
وی با بیان اینکه علم الگوهای شناختی، جامعه شناختی و اقتصادی را طی کرده است، افزود: امروز در دانشگاه  باید به رشته هایی پرداخت که زمینه  تجاری سازی، کارآفرینی، کسب درآمد و اشتغال دانشجویان را فراهم کند.
دکتر نیازی رویکرد بعدی دانشگاه را فن آور عنوان کرد و افزود: در این راستا در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه سرای نوآوری و مرکز نوآوری و خانه خلاق ایجاد شده است و 27 گروه علمی در این مرکز نوآوری فعالیت می کنند.
وی به راه اندازی مرکز توانمندسازی اجتماعی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاکنون برنامه های مختلف از جمله  موسیقی درمانی برای بیماران اوتیسم، گفتگودرمانی بیماران سرطانی،  خانواده درمانی و گروه درمانی و تجربه زیستی زنان نابارور تشکیل شده است.
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان همگرایی علم را مهمترین ابزار برای پرکردن شکاف های علم  برشمرد و تاکید کرد: باید تبدیل به اندیشکده شویم، که نه تنها به حل مسایل بیندیشیم بلکه به خلق مسایل هم باید بیندیشیم.
دکتر فریبرز صدیق ارفعی عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه کاشان دیگر سخنران این نشست بود که مباحثی را در خصوص مبانی فلسفی روش تحقیق در روانشناسی، مقایسه روش های استقرایی و قیاسی در فلسفه علم، نقد بحث ابطال گرایی در روش تحقیق و شرح پارادایم و شیفت پارادایم در مباحث علم روانشناسی را ارائه  کرد.
دیگر سخنران این نشست دکتر سید احمد مدنی عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان بود که به رویکردها، مفاهیم و روش های نوین پژوهش در علوم انسانی پرداخت.

وی به تحلیل مباحث تاریخ پارادایم های معرفتی، تطور روش های پژوهش، کاستی های پژوهش کمّی، نسبت میان زبان و پژوهش و الزامات روش شناختی رشته های میان رشته ای اشاره کرد.
دبیری این نشست را دکتر محمد کارکنان مدیر خانه خلاق علوم انسانی دانشگاه را بر عهده داشت.
لازم به ذکر است که همایش ملی پژوهش های نوین علوم انسانی و اجتماعی ۲۷ بهمن سال جاری در تهران برگزار می شود و دانشگاه کاشان و خانه خلاق علوم انسانی به عنوان حامیان معنوی و مسئول برگزاری چهاردهمین نشست همایش مذکور می باشند.

کلید واژه ها: علوم دانشکده علوم خلاق علوم خانه خلاق علوم علوم انسانی علوم انسانی دانشگاه دانشگاه انسانی دانشگاه دانشگاه کاشان انسانی


( ۴ )

نظر شما :