انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه کاشان با سه شرکت صنعتی

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۴ کد : ۲۳۰۳۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۷۶

به مناسبت هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری با حضور واحدهای صنعتی در دانشگاه کاشان؛ تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه کاشان با سه شرکت صنعتی  ایران غلتک، صنایع لاستیک و نورد زرین فجر گالوانیزه کاشان منعقد شد.
رئیس دانشگاه کاشان در این نشست ارتباط دانشگاه با صنعت را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: با توجه به  رسالت جامعه محوری دانشگاه، بیشتر برنامه ها در راستای تعامل و ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسایل و نیازها برنامه ریزی شده است.
دکتر عباس کتابی از حضور شرکت های صنعتی در نمایشگاه هفته پژوهش  و فناوری قدردانی کرد و افزود: برگزاری این نمایشگاه و نشست های علمی، زمینه ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه را فراهم می کند و دانشگاه آمادگی هرگونه همکاری با صنایع را دارد.
وی با اشاره به ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان افزود: بر اساس این قانون با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهم نامه همکاری منعقد نمایند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم نامه ها، مشمول محاسبه بعنوان مالیات می شوند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس این قانون همچنین دانشگاه ها موظف هستند تا کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با اولویت استان در دانشگاه تشکیل دهند.
وی همچنین به تشکیل کارگروه پیاده سازی آمایش و تحول آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت:  نایب رییسی این کارگروه در استان اصفهان به  دانشگاه کاشان واگذار شده است و این کارگروه براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت ساماندهی رشته های موجود دانشگاهها، ماموریت گرایی و آمایش آموزش عالی، و مهارت آموزی و اشتغال پذیری دانش آموختگان در استان ها تشکیل می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس این کارگروه هرگونه توسعه رشته، گروه، دانشکده و... در شورای گسترش، با اعلام موافقت این کارگروه خواهد بود وتداوم پذیرش رشته های موجود و یا ایجاد رشته های جدید منوط به بررسی میزان اشتغال دانش آموختگان انجام خواهد شد.
وی به اجرای طرح تحول آموزشی در دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع  از سال گذشته  طرح تحول آموزش و رشته های تحصیلی انجام شده و برخی رشته های غیرکاربردی در دانشگاه  به رشته های کاربردی تبدیل شده است و همچنین مدرسه اشتغال در دانشگاه در راستای مهارت افزایی و کسب مهارت های فردی، گروهی و تخصصی ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: با توجه به چالش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و ایجاد انگیزه در نسل جوان؛ امسال حدود 140 دانشجو در بورس های صنعت پذیرفته شدند که امید است با همراهی شرکت ها این تعداد دانشجوی بورس صنعت در سال های آینده افزایش یابد.   
دکتر کتابی به پذیرش 10 دانشجوی استاد محور در مقطع دکترا در دانشگاه اشاره کرد  و افزود: با توجه به راه اندازی سامانه نان، شرکت های دولتی و خصوصی می توانند موضوعات و نیازهای خود را در این سامانه مطرح کنند و اساتیدی که دانشجوی استاد محور پذیرش کنند، موظف هستند تا موضوع پایان نامه های دانشجویان خود را متناسب با نیازهای مورد در این سامانه نظر ارائه دهند.
وی به اعلام آمادگی دانشگاه کاشان در راستای ارتباط با صنایع اشاره کرد و افزود : از آنجا که اساتید دانشگاه لازم است تا فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند، فرصت مغتنمی است تا صنایع نیازهای خود را با دانشگاه مطرح کنند و با استفاده از توان علمی اساتید حل مشکلات و ظرفیت ایده های  فناورانه و نوآورانه اساتید در راستای افزایش تولیدات خود بهره مند شوند.
 
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه کاشان نیز هدف از انعقاد این تفاهم نامه را توسعه زمینه های همکاری مشترک و همه جانبه علمی، پژوهشی و  فنّاوری  و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود،  ذکر کرد.
دکتر قاسمی  تقویت و توسعه همکاری های فیمابین با هدف دسترسی و به کارگیری دانش  فنی و فنّاوری  روزآمد دراجرای طرح های پژوهشی، مطالعاتی، توسعه ای، کاربردی، مشاوره ای و آموزشی در موضوعات مرتبط با نیازهای شرکت به منظور دستیابی به دانش مربوطه  و فنّاوریهای مورد نیاز شرکت را از جمله  موارد موضوع این تفاهم نامه ذکر کرد و اظهار داشت:   با انعقاد این تفاهم نامه  انجام طرحهای تحقیقاتی و توسعه فنّاوری مورد نیاز، زمینه های مناسب جهت بهره گیری از توانمند ی ها  و خدمات از قبیل تجهیزات پژوهشی،  دوره ها و کارگاه های آموزشی حسب اعلام نیاز طرفین؛  برگزاری نشست های علمی و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با موضوعات مرتبط با فعالیتهای شرکت شکل می گیرد.

وی  تأسیس دفتر ارتباطی شرکت در پارک علم و فناوری یا دانشگاه؛  برگزاری نشست های علمی مشترک، انتقال تجربیات و نیازهای شرکت به دانشگاه و بالعکس و تبادل افکار و اطلاعات؛  ترجمه، تألیف و چاپ مقالات و کتب و انتشار نشریات مورد نیاز شرکت، ارائه برنامه توسعه فنّاوری و مشاوره علمی و پژوهشی جهت پروژه های مطالعاتی و پژوهشی شرکت بر حسب مورد؛ مشاوره در زمینه شناسایی و تعریف نیازهای پژوهشی و فنّاوری شرکت؛ همکاری در خصوص معرفی اساتید و متخصصین مورد نیاز شرکت؛ همکاری در زمینه فنّاوری اطلاعات؛  همکاری در ایجاد فرصتهای مطالعاتی و دوره های تحصیلات تکمیلی؛ حسب نیاز و پس از اخذ مجوزهای مربوطه را از دیگر موارد  این تفاهم نامه عنوان کرد.
دکتر قاسمی افزود:  با انعقاد این تفام نامه با توجه به رسالت و جایگاه دانشگاه و فراهم بودن امکان دسترسی به روزآمدترین  فنّاوری ها   و دانش های فنی در جهان،  دانشگاه تلاش می کند که  فنّاوریهای مورد نیاز شرکت را از طریق هماهنگی و همکاری دوجانبه دراختیار شرکت قراردهد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی  را به  پایان نامه هایی متناسب با نیازهای شرکت، هدایت می کند.
این تفاهم نامه  در 8 ماده و دو نسخه به امضاء دکتر عباس کتابی رئیس دانشگاه کاشان و مدیر عاملان شرکت های ایران غلتک، صنایع لاستیک و نورد زرین گالوانیزه به امضا رسید.

کلید واژه ها: دانشگاه رئیس دانشگاه دانشگاه کاشان شرکت نیاز شرکت نیازهای شرکت نامه تفاهم نامه پایان نامه کاشان


( ۳ )

نظر شما :