سری جلسات هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با حضور دکتر مهکام

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۲ کد : ۲۲۹۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۵۹
سلسله نشست های هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با حضور حجت الاسلام مهکام دکترای روان شناسی برگزار شد.

سلسله نشست های هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با حضور حجت الاسلام مهکام دکترای روان شناسی برگزار شد.

پژوهشگر و دکترای روان شناسی گفت: روان شناسی اسلامی شاخه ای از مطالعات اسلامی است که روان شناس مسلمان با اصل قرار دادن باورهای مذهبی به مطالعه و بررسی مسایل و موضوعات روان شناختی مورد علاقه می پردازد.

حجت الاسلام دکتر رضا مهکام، دراین نشست با موضوع "مروری بر پدیده روان شناسی اسلامی" افزود: روان شناسی اسلامی علمی است که به مطالعه رفتار و فرایندهای روانی می پردازد ضمن اینکه مبانی، پیش فرض ها، اهداف و کاربردهای آن هماهنگ با آموزه های اسلامی است.



 

وی اظهار داشت: در مبانی جهان شناختی روان شناسی اسلامی، جهان مخلوق خداوند حکیم قادر و علیم است و تدوام و گستره حیات و هدفمند بودن جهان مطرح است.  

حجت الاسلام مهکام، چند بعدی بودن انسان، آزادی، اختیار و اراده انسان و اینکه انسان خلیفه خدا در روی زمین است را از مبانی انسان شناسی روان شناسی اسلامی ذکر کرد و افزود: از نظر اسلام، انسان موجودی است که از دو بعد مادی و معنوی آفریده شده است و در نظر گرفتن به بعد روحانی انسان در روان شناسی ضروری است.

این پژوهشگر دینی، با بیان اینکه، از دیدگاه اسلام انسان موجودی مختار است خاطر نشان کرد: با اینکه انسان از نظر روانی مختار است که کدام جانب را برگزیند، ولی گاهی قرار گرفتن انسان در تعارض روانی بین این و آن، او را به ناهنجاری روانی گرفتار می سازد.

حجت الاسلام مهکام،  جامعیت دین اسلام و اینکه قرآن و سنت به عنوان دو منبع روان شناسی اسلامی است  را از موارد مبانی معرفت شناسی روان شناسی اسلامی برشمرد و افزود: در دانشگاه ها بایستی نگاه مثبت به دین داشته باشند و اسلامی کردن علوم در دانشگاه ها لازم است.  


نظر شما :