برگزاری کرسی آزاداندیشی جایگاه مقالات جهانی در توسعه علمی

۰۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۲۲۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۳۰
کرسی آزاد اندیشی با موضوع "جایگاه مقالات isi در توسعه علمی و نقش آن در ارزیابی فعالیت‌های علمی استادان" در دانشگاه کاشان برگزار شد.
 کرسی آزاد اندیشی با موضوع "جایگاه مقالات isi در توسعه علمی و نقش آن در ارزیابی فعالیت‌های علمی استادان" در دانشگاه کاشان برگزار شد.

اهم مطالب مطرح شده در این نشست که با حضور دکتر سلطانی، دکتر اشرفی، دکتر کریمیان و دکتر ابراهیم‌پور اعضای هیات علمی  گروه‌های مکانیک، ریاضی، برق و کامپیوتر این دانشگاه برگزار شد به شرح ذیل می‌باشد:

- آی اس آی در واقع محصول اصلی و نهایی نیست.

- مقالات علمی و پژوهش و تحقیقات علمی بایستی در راستای رفع نیازها و توسعه اقتصادی کشور ما کاربرد داشته باشد.

- ارزیابی پژوهش به دو روش کمی و کیفی باید مورد توجه قرار گیرد و بایستی نگاه ویژه را در قالب بحث ارزیابی انجام دهیم و فعالیت‌های علمی در قالب کارهای پژوهشی ارزیابی شود.

- فاکتورهای آموزشی را نیز باید در کنار امر پژوهش قرار گیرد و نباید نظام علمی ما به گونه‌ای باشد که عده‌ای قربانی این نظام علمی شوند.

- تنها ارائه مقالات در مجلات معتبر جهانی نباید لحاظ شود و برگزاری کنفرانس‌ها در سطح ملی و بین‌المللی کمتر از ارائه کارهای پژوهشی در ژورنال‌های خارجی نیست.

- ما نمی‌توانیم عملکرد پژوهشی افراد را با یک عدد بسنجیم و باید معیارهای دیگر علمی نیز لحاظ شود.

- خط کشی معیار isi نامناسب است و در لیست توزیع استادان ایران بر اساس رشته، بیشترین آن در رشته شیمی و بعد به ترتیب داروسازی، مکانیک و ریاضی است.

- تئوری‌ها رو به تکامل هستند و در دوران رشد علمی به سر می‌بریم و فقط برون داده پژوهشگر مقاله نیست و کنفرانس است.

- آن چیزی که نوآوری علمی است مکانیزم رشد علمی است و تنها مکانیزمی که می‌تواند باعث رشد علمی شود نقد است.

- ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان رمز توسعه علمی و اقتصادی کشور است و در ایران به دلیل کمبود شرکت‌های دانش بنیان موضوع تجاری‌سازی درستی ندارد و اقتصاد ما بیشتر دولتی است. 


نظر شما :