مجوز تاسیس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان صادر شد

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۲۴۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۹۰
رییس پژوهشکده فرش دانشگاه از موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ایجاد پژوهشکده فرش در این دانشگاه خبر داد.
 رییس پژوهشکده فرش دانشگاه از موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ایجاد پژوهشکده فرش در این دانشگاه خبر داد.

دکتر حمیدرضا مومنیان افزود: پژوهشکده فرش یکی از اساسی‌ترین زیر ساخت‌های لازم برای ساماندهی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در جهت حل مشکلات و چالش‌های فراروی فرش است که با توکل به خداوند متعال و همراهی و مساعدت مسئولین محترم در دانشگاه کاشان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تاسیس آن صادر گردید.

وی اظهار داشت: ایجاد زمینه‌های پژوهش و تحقیق و توسعه پژوهش‌های تقاضامحور برای دستیابی به اهداف مورد نظر در فرش دستباف در زیر بخش‌های هنری و فناوری فرش دستباف از جمله جهت‌گیری‌های اساسی پژوهشکده فرش است.

دکتر مومنیان خاطر نشان کرد: این پژوهشکده با رویکرد پژوهش‌های کاربردی در زمینه‌های طرح و نقشه، رنگ و رنگرزی، الیاف و نخ ، ابزار و تجهیزات بافت و توسعه بهرمندی از فناوری‌های تسهیل‌کننده، ایجاد هم‌سویی و وحدت رویه در نظام حاکمیتی و اجرایی، تقویت و توسعه حضور دانش‌آموختگان فرش، احیای نقش تاریخی فرش دستباف در بازیابی هویت فرهنگی و هنری جامعه اسلامی، ارتقای نقش فرش در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانوار و محرومیت‌زدایی، پایداری امنیت ملی از طریق پایداری فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، توسعه صنایع روستایی و ... ایجاد می‌شود.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران گفت: در حوزه‌ی فرش دستباف 3 گروه پژوهشی شامل گروه پژوهش و فناوری رنگرزی و مواد اولیه، گروه پژوهش و فناوری بافت و مرمت و گروه پژوهش و فناوری طراحی و نقشه فرش پیش‌بینی شده است که اهداف و ماموریت‌های هر گروه در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی مدون پیگیری می‌شود.

رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان با اشاره به فعالیت‌های جدید پژوهشکده افزود: منطقه کاشان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین خواستگاه‌های فرش در تاریخ فرش ایران می‌باشد که در سیر تکاملی و پیشرفت‌های علمی و فناوری خود به قطب اصلی فرش ماشینی کشور نیز تبدیل گشته است.

دکتر حمیدرضا مومنیان همچنین افزود: منطقه کاشان و آران و بیدگل از یک طرف به عنوان یکی از پنج منطقه مهم تولید فرش ماشینی دنیا و با تولید بیش از 70 درصد فرش ماشینی کشور و با داشتن نزدیک به 700 واحد تولیدی کوچک و بزرگ دارای منحصربفردترین توانمندی‌های فنی و تکنیکی و بازار تجاری فرش در ایران است و از طرف دیگر نیز دانشگاه کاشان با بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های مادی و معنوی فراوان، اساتید و اعضای هیات علمی مجرب، خیل عظیم دانشجویان نخبه و خوش فکر در دانشکده‌های مختلف و برخورداری از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، فرصت‌های فراوانی در زمینه‌های تحقیقات و فناوری فرش برای پژوهشگران و محققان ایجاد کرده‌اند که امیدواریم در ساختار پژوهشکده فرش و با پیش‌بینی‌های لازم شکوفایی لازم در این زمینه‌ها نیز صورت پذیرد.


نظر شما :