طرح و اجرای میز، نیمکت و سایبان با بهره گیری از مصالح ضایعات دانشگاه توسط اساتید و دانشجویان ترم دوم کارشناسی مهندسی معماری دانشگاه کاشان

۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۲۲۱۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۳۶

مدیر گروه مهندسی معماری و فناوری معماری دانشگاه کاشان از طراحی و اجرای میز، نیمکت و سایبان با بهره گیری از مصالح ضایعات دانشگاه توسط اساتید و دانشجویان ترم دوم کارشناسی مهندسی معماری این دانشگاه خبر داد.

دکتر ممتحن موقعیت اجرای طرح را محوطه فضای سبز ضلع غربی ساختمان مرحوم دکتر اسلامی دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: این طرح در قالب درس تخصصی مقدمات طراحی معماری 2 ارائه شده در ترم 2 دانشجویان ورودی 1401 اجرا شد.

وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی انجام شده از دانشجویان، طراحی و اجرای میز و نیمکت برای یکی از محوطه‌های دانشگاه انتخاب شد، خاطر نشان کرد:  دانشجویان به صورت گروهی موظف شدند  با بررسی و تحلیل بهترین مکان برای طراحی را انتخاب و به اساتید معرفی کنند و با بررسی‌های انجام شده و امکان‌سنجی قسمت غربی دانشکده اسلامی انتخاب گردید.

دکتر ممتحن دلایل انتخاب سایت مدنظر را نزدیکی به بوفه دانشگاه ( کافه گندم)، دسترسی راحت دانشجویان به موقعیت طرح و نیاز به فضای نشستن در کنار بوفه، توجه به اقلیم کاشان و استفاده از سایه درختان و نزدیکی به کارگاه معماری به منظور سهولت تدارکات عنوان کرد.

مدیر گروه معماری دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان با بیان اینکه برنامه‌ریزی آموزشی انجام شده ترم شامل شش تمرین بود، خاطر نشان کرد: پنج تمرین در قالب نظری و طراحی و یک تمرین عملی در قالب طراحی و اجرا در مقیاس یک به یک انجام شد. و این پروژه آخرین پروژه دانشجویان در طول ترم است.

دکتر ممتحن اهداف اجرای این طرح را  آشنایی دانشجویان با ابزار و وسایل و کار با آن‌ها، طراحی برای یک پروژه واقعی و آشنایی با اصول کار حرفه‌ای، آشنایی عملی دانشجویان با فرایند انجام یک پروژه معماری از مرحله «تعریف مسأله» تا «ساخت» و «بهره برداری» (در مقیاس کوچک)، آشنایی با مصالح و سازه سبک ذکر کرد و افزود: همچنین این طرح با هدف  تمرین طراحی و ساخت اقتصادی و بهره گیری از مواد قابل بازیافت، تقویت توانایی انجام کار گروهی و طراحی عملکردگرا برای استفاده دانشجویان دانشگاه اجرا شد.

وی مصالح اصلی اجرای این طرح را چوب و فلز عنوان کرد وافزود: چوب مصرفی از پالت‌های چوبی موجود در دانشگاه که بدون استفاده باقی مانده بودند و فلز هم از بخش ضایعات دانشگاه تا آنجا که مقدور و قابل استفاده مجدد بود بهره گرفته شد.

دکتر ممتحن خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص مصالح باید به آن توجه می‌شد، حتی‌الامکان استفاده از مصالح موجود در دانشگاه که قابل استفاده مجدد بودند. این کار هم از نظر اقتصادی اهمیت داشت و هم خلاقیت دانشجویان را در خصوص به کارگیری مواد و مصالح قابل بازیافت افزایش می‌داد.

دانشجویان در قالب گروه‌های چند نفره به طراحی بخش‌های مختلف پرداختند و پس تایید اساتید شروع به ساخت کردند. ساخت میز و نیمکت‌ها درون کارگاه انجام گرفت و پس از پایان در محل مورد نظر قرار گرفتند.

پروژه در گرمای تیرماه 1402 طی مدت 5 روز با همت دانشجویان و تحت نظر و همکاری اساتید محترم آقای دکتر ممتحن، آقای مهندس نوذری و خانم مهندس حامی انجام گرفت.

کلید واژه ها: دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان دانشگاه کاشان معماری و هنر


( ۹ )

نظر شما :