در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام شد؛

تشکیل اولین جلسه کار گروه خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه کاشان

۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۲ کد : ۲۲۱۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۷۱

در راستای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت اولین جلسه کارگروه خانواده و جوانی جمعیت با مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مبنی بر ارائه راهکارها و برنامه ها جهت خانواده محور نمودن دانشجویان به همه مرکز مشاوره، سلامت وسبک زندگی با حضور نمایندگان حوزه های دانشجویی، خوابگاهها ، نهاد رهبری، فرهنگی و اموربانوان و خانواده، مدیریت ارتباط با جامعه، گروه جامعه شناسی ، معارف و مسئول کمیته جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دانشگاه کاشان برگزار شد.

کارشناس حوزه جمعیت شناسی و استاد دانشگاه کاشان در این نشست به تحولات جمعیتی طی چند دهه اخیردرکشوراشاره نمود و گفت: علل یابی کاهش جمعیت و فرزندآوری بسیار گسترده می باشد که سالها کارپژوهشی و علمی نیاز دارد.

دکتراسدالله بابایی فرد عوامل فردی، مسائل اقتصادی، رفاهی، شرایط شغلی، مسائل فرهنگی و مادی و غیره را درکاهش جمعیت دخیل دانست و افزود: ما باید مستند به آمار و ارقام صحبت کنیم و عوامل تک علیتی و چند علیتی و تحلیل نظری و تجربی را در این فرایند مد نظر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: عوامل اجتماعی غیر آسیب شناختی مثل بالارفتن سن ازدواج به دلیل تحصیل دختر و پسر و عوامل اجتماعی آسیب شناختی عدم گرایش به ازدواج و فرزندآوری نیز یکی از عنصرهای مهم بررسی علل کاهش جمعیت می باشد.

وی افزود:  عدم احساس امنیت روحی وروانی ، عدم احساس امنیت شغلی موضوع مهمی است که تاثیر بسیار زیادی در قاعده هرم جمعیتی دارد.

دکتر بابایی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان در ترسیم هرم جمعیتی گفت: حدمطلوب جمعیت حالت هرم یا مثلث است که قاعده باید بیشترین جمعیت را داشته باشد که تا دهه 60 تعادل جمعیتی را داریم اما ازدهه 60 به این طرف قاعده هرم جمعیت کمترمی شود و ازآن طرف وسط هرم جمعیت که سالمندان هستند بیشتر می شود.

وی عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری، طلاق های عاطفی و واقعی را از دیگر عوامل کمک کننده به کاهش جمعیت است که نیازمند نگاه همه جانبه و ارائه برنامه های پژوهش محور وعملیاتی از سوی مسئولان امر می باشد.

رسالت آگاه سازی نسل جوان و دانشجو، راهکارهای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی،تشویق جوانان به ازدواج، فراهم نمودن بسترهای مادی و معنوی در دانشگاه مثل افزایش خوابگاه متاهلین، ارائه وام های دانشجویی،کمک هزینه تحصیلی ، مهدکودک، افزایش سالهای تحصیلی برای مادران باردار، برگزاری دوره های آموزش مهارت های زندگی قبل و حین ازدواج، مشاوره و روان شناسی ازدواج، تامین هزینه های درمانی ناباروی، فعال نمودن سایتهای همسان گزینی و....از دیگر محورهای مورد بحث دراین نشست بود.

انجام کارهای رسانه ای تبلیغاتی و پژوهش محور نمودن مسائل نیز از پیشنهادات اعضای این کارگروه بود.

کلید واژه ها: خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :