اساتید سرآمد آموزشی و نمونه آموزشی دانشگاه کاشان تجلیل شدند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰ کد : ۲۱۸۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۴۶

طی مراسمی از اساتید سرآمد آموزشی،  نمونه آموزشی و ارتقاء یافته دانشگاه کاشان تجلیل شد.

رئیس دانشگاه کاشان در مراسم تجلیل از اساتید سرآمد و نمونه آموزشی با اشاره به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که "عالم و دانشمند وظیفه دارد به آنچه می داند عمل کند و به مردم یاد دهد و آنچه را نمی داند بیاموزد"، افزود: از این کلام ایشان می‌توان به اهمیت آموزش، کارآفرینی و پژوهش پی برد چرا که عمل کردن به دانش همراه فناوری و کارآفرینی است و آموختن آنچه که دانشمند نمی‌داند با پژوهش حاصل می‌شود.
دکتر عباس کتابی پیام آقای دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تشکر از فعالیت‌های اساتید دانشگاه کاشان و کسب رتبه‌های برتر ملی و بین المللی دانشگاه کاشان را ابلاغ کرد. 

وی افزود: با توجه به مهمترین چالش امروز که اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است، دانشگاه‌ها بایستی به کارآفرینی همراه با مسئولیت اجتماعی توجه نمایند.
دکتر کتابی توجه به علم نافع و فایده‌گرا را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: مهارت‌آموزی دانشجویان و کارآفرینی برای رفع مشکل اشتغال دانشجویان در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به ایده دانشگاه حکمت بنیان اشاره کرد و افزود: در دانشگاه حکمت بنیان سه مؤلفه علم و دانش، تفکر و تعقل و ارزش و فضیلت اهمیت دارد.
رئیس دانشگاه کاشان برتری عقل نسبت به علم را مورد تاکید قرار داد و گفت: در فضای کنونی اگر کسی قدرت تجزیه و تحلیل نداشته باشد، با این حجم زیاد اطلاعات دچار ابهام می شود.


بررسی وضعیت دانشگاه در دوره مدیریت قبلی
دکتر کتابی در بخشی دیگر از سخنانش به توضیح وضعیت دانشگاه در دوره مدیریت قبل  پرداخت که بر اساس گزارش موسسه ISC دانشگاه کاشان در حوزه آموزشی، بین الملل و زیر ساخت و مسئولیت اجتماعی افت زیادی در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ داشته ضمن آنکه بدهی و مطالبات زیادی مربوط به اساتید و کارکنان و بخشهای بیرونی دانشگاه از دوره قبل بجا مانده بود و نارضایت شدیدی در بین اساتید و کارکنان و بازنشستگان برای عدم پرداخت مطالبات و معوقاتشان ایجاد شده بود. تاخیرات چند ساله در پرداخت فاکتورهای پژوهشی و حق التحقیق پایان نامه نامه های ارشد و دکترا باعث کاهش انگیزه و امید اساتید شده بود.  همچنین در دوره گذشته حدود ۲۵۰ هکتار از زمینهای در تصرف دانشگاه متاسفانه از دست رفت که ارزش آنها بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
 علاوه براین در سال ۹۵ دانشگاه کاشان بدلیل عملکرد و اتفاقاتی که رخ داده بود در لیست سیاه کشور عراق قرار گرفته بود و‌در ابن مدت اجازه پذیرش دانشجوی بین الملل عراقی نداشت که باعث خدشه در وجهی بین المللی دانشگاه شده بود. نکته دیگر هم پذیرش مازاد بر ظرفیت حدود ۱۵۰۰نفری دانشجویان مقطع کارشناسی در سالهای کرونا در مدیریت قبل بود که موجب ایجاد چالش در اسکان دانشجویان خوابگاهی در بازگشایی حضوری در سال ۱۴۰۱ و ایجاد مشکلات متعدد برای دانشگاه و دانشجویان شد که آثار آن تا چند سال ادامه خواهد داشت.
 
اقدامات انجام شده در دوره مدیریت جدید

رئیس دانشگاه کاشان به مشارکت با انگیزه و تلاش مضاعف و جهادی تمام همکاران هیات علمی و کارکنان برای حل چالشها، مشکلات و بحرانهای بجامانده از قبل در دانشگاه اشاره کرد و گزارشی از موفقیت‌های مربوط به خانواده بزرگ دانشگاه در این مدت ارائه کرد. 

دکتر کتابی خروج از لیست سیاه کشور عراق و کسب مجوز پذیرش دانشجویان بین الملل عراقی، اخذ مجوز و راه اندازی مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ( آزفا), کسب مجوز ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان بعنوان ششمین پارک علم وفناوری دانشگاههای جامع کشور و اولین پارک دانشگاهی استان اصفهان، کسب مجوز تشکیل کنسرسیوم توسعه فناوری ساخت دستگاه بافت فرش ماشینی با مشارکت وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکتهای دانش بنیان، کسب مجوز  ۶ دانشکده فیزیک، علوم ریاضی، مهندسی مکانیک،  مهندسی برق و کامپیوتر،علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، و فناوری‌های نوین و نرم از هیات امنا،  پیشنهاد و تصویب اصلاح آیین نامه پایه های تشویقی اساتید تا ۶۰ پایه و لحاظ تمام فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، بین الملل و فرهنگی جهت بهبود نظام انگیزش اساتید، اجرای طرح فوق‌العاده جهش علمی اساتید، اصلاح و افزایش سختی کار کارکنان، اعمال مدارک تحصیلی و ارتقای شغلی کارکنان، ایجاد بورسیه برای دانشجویان برتر توسط خیرین، حمایت از ایجاد نشاط و امید و برنامه های فرهنگی برای دانشجویان، کسب رتبه های برتر ملی و بین المللی از قبیل رتبه اول بین دانشگاههای جامع در نظام رتبه بندی بیم المللی تایمز در سال ۲۰۲۳، تکمیل و تجهیز و راه اندازی کتابخانه مرکزی،  افزایش ۲ برابری دارآمد اختصاصی در سال ۱۴۰۱، افزایش ۷ برابری حجم قرادهای ارتباط با صنعت وجامعه در سال ۱۴۰۱ بخشی از توفیقات است.

مبنای جامعه متعالی، تربیت، تعلیم و دانش است

فرماندار ویژه کاشان هم در این آئین افزود: وقتی ما می توانیم یک جامعه متعالی داشته باشیم که مبنای آن تربیت، تعلیم و دانش باشد، این وظیفه بر عهده افرادی است که در حال تعلیم و تربیت دانش آموزان و دانشجویان هستند و وظیفه ای که استاد دانشگاه بر عهده دارد تربیت دانشجویان و تعلیم آنهاست که آینده جامعه را رقم می زند.
دکتر شریف زارعی  اظهار کرد: اگر شهر کاشان را یک محدوده جغرافیایی در نظر بگیریم امروز این شهر از محیط دانشگاه تاثیرپذیر است چون ویژگی هایی ازجمله وجود دانشگاه های بزرگی مثل دانشگاه کاشان دارد که در خیلی از مسائل جامعه اثرگذار بوده و مرجع است.
فرماندار ویژه کاشان بیان کرد:کار استاد دانشگاه با دیگر مشاغل تفاوت داشته و به نحوی تمام وقت است چون استادان دانشگاه تا پاسی از شب در حال تحقیق ، پژوهش برای پاسخگویی به دانشجویان هستند و این تنها از یک فرد عاشق برمی آید،چون کسی که ساعت کاری و موظفی در طول هفته دارد همان وظیفه اش را در ساعت کاری انجام داده و بقیه وقتش را صرف دیگر امورات زندگی شخصی خود می کند اما استادان دانشگاه ساعت های مدید در کار پژوهش ، تحقیق و خدمت به جامعه هستند.

علم یکی از سربازان عقل است
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان هم در این جلسه گفت: در مبنای اسلامی جهل در مقابل عقل است و علم یکی از سربازان عقل است، امام صادق (ع) می فرماید سربازان عقل در مقابل سربازان جهل هستند و باید در دانشگاه ها فضایی برای تفهیم این روایت ایجاد شود که چرا علم یکی از سربازان عقل است.
حجت الاسلام محمد محمدی افزود: علم اسلامی نوری است که خدا در قلب قرار می دهد چون خدا با قلب کار دارد و این مسائل باید پایه پژوهش آینده باشد چون اگر علم تبدیل به نور شود آن وقت برکت می آید و موجب عدالت و توسعه در جامعه می شود.

در پایان از 70 استاد سرآمد و نمونه آموزشی سال 1401 دانشگاه کاشان تجلیل شد.

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان اساتید نمونه آموزشی


( ۷ )

نظر شما :