رئیس دانشگاه کاشان در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه مطرح کرد؛

دانشگاه کاشان مولود نظام جمهوری اسلامی است

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۲ کد : ۲۱۳۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۱۶

دانشگاه کاشان مولود نظام جمهوری اسلامی است
رئیس دانشگاه کاشان افزود: در شهر کاشان یکی از نشانه های موفقیت نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه کاشان است.
رئیس دانشگاه کاشان با تبریک میلاد حضرت علی علیه السلام و دهه مبارک فجر گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری  یکی از مولفه های قدرت در هر کشوری حوزه علم و فناوری است.
دکتر عباس کتابی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته در مصلای بقیه الله الاعظم (عج) با اشاره به فرمایش حضرت علی علیه السلام که "العلم السطان" علم مایه اقتدار است، افزود: در دنیای امروز اگر کشوری بخواهد مظلوم واقع نشود واقتدار خود را حفظ کند باید در حوزه علم و فناوری پیشرفت کند.
وی ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی را نقطه عطف تغییرات بزرگ به خصوص در آموزش عالی  عنوان کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب کل دانشجویان 160 هزار نفر و کل اعضای هیات علمی 1894 بوده که در سال 1401 آمار دانشجویان به سه میلیون 320 هزار دانشجو رسیده که رشد 20 برابری داشته است و 89 هزار نفر عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند.
وی توجه به جایگاه بانوان در آموزش عالی را حایز اهمیت دانست و افزود: در حال حاضر نصف جمعیت دانشجویی آموزش عالی از بانوان و 30 درصد اعضای هیات علمی نیز از بانوان هستند.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه انقلاب اسلامی باعث شکوفایی و رشد علمی کشور شد، یکی از مولفه های مهم را تولید علم و فناوری بیان کرد و گفت: در تولید علم تقریبا جایگاه علمی قبل از انقلاب 850 مقاله در سال و تقریبا صفر بوده  اما در سال گذشته 78 هزار مقاله توسط پژوهشگران منتشر شده که  در  این زمینه ایران رتبه 15 جهانی و در منطقه غرب آسیا رتبه اول و در 10 سال گذشته بالاترین رشد تولیدات علمی را داشته است.
دکتر کتابی مهمترین عامل رشد علمی کشور بعد از انقلاب را حمایت و تشویق مستمر مقام معظم رهبری از علم و فناوری بیان کرد و افزود: ایشان در تمام دیدارهای سالانه و تمام سخنرانی ها از رشد علمی تقدیر کردند و به عنوان یکی از شاخص های نظام جمهوری اسلامی نام بردند.
وی اساتید را عامل دیگر موفقیت و رشد علمی کشور دانست و افزود: استادان دانشگاه ها با کمترین بودجه جهادگونه در امر پژوهش و تحقیق تلاش می کنند.
وی خاطر نشان کرد: عامل سوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که این نیز یکی از موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی است که دوره های ارشد و دکترا ایجاد شد.
توجه به جایگاه  فناوری و نوآوری از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است
رئیس دانشگاه کاشان توجه به جایگاه  فناوری و نوآوری را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: در حوزه فناوری و نوآوری قبل از انقلاب به دانشگاه ها توجهی نداشتند و در حال حاضردر شاخص جهانی نوآوری  از بین  190 کشور دنیا، رتبه 53 را داریم و در زمینه شاخص جهانی کسب و کار  نیز 127  است.
دکتر کتابی به 54 پارک علم و فناوری در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در دنیا مهمترین زیر ساخت برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان وتوسعه علم و فناوری، پارک علم و فناوری است.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از طرف مقام معظم رهبری، رشد شرکت های دانش بنیان در کشور را حایز اهمیت دانست و افزود: هفت هزار و 919 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند که تعداد شاغلین در این شرکت ها، 112 هزار و 505 نفر است.
 دکتر کتابی به قانون جهش تولید دانش بنیان  توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بر طبق این قانون، حمایت از شرکت های  دانش بنیان و ارائه تسهیلات ویژه ای برای پارک های علم و فناوری و معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.
وی  آموزش و ترویج کارآفرینی و تقویت فرهنگ دانش بنیان را یکی از سیاست های وزارت علوم عنوان و اظهار کرد: بر طبق این سیاست دانشجو باید به خودباوری و مهارت لازم را کسب کند که بعد از فارغ التحصیلی بتواند برای کشور خدمات باکیفیت ارائه کند.
رئیس دانشگاه کاشان اهمیت به  فناوری در کنار تولید علم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری را حایز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: با راه اندازی سامانه نظام ایده ها و نیازها، تحول و نوآوری در آموزش عالی و طرح اردوهای فناوری و راهیان پیشرفت که تاکید مقام معظم رهبری بوده است باید به این هدف مهم دست یابیم.
دانشگاه حکمت بنیان حایز اهمیت است
وی توجه به دانشگاه کارآفرین و با مسئولیت اجتماعی، نقش دانشگاه ها را مهم دانست و تاکید کرد: آنچه که ما نیاز داریم دانشگاه حکمت بنیان که با بهره گیری حکمت خروجی آن علم نافع باشد.
وی نیاز محور، کارآمد، نخبه گرا و فایده گرا را از ویژگی های دانشگاه حکمت بنیان عنوان کرد و افزود: دانشگاهی که عمق بخشی به دانش و تربیت نیروی انسانی حکیم و علم ودانش همراه با تفکر و تعقل و ارزش و فضیلت در آن حاکم باشد باید مورد توجه قرار گیرد.]
دکتر کتابی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری افزود:این دانشگاه ها بسمت دانشگاه تمدن ساز و رسیدن به قله های علم و دانش حرکت می کنند.
وی استفاده از ظرفیت خیرین را برای توسعه علم و فناوری حایز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: یکی از فرصت های آموزش عالی استفاه از ظرفیت وقف و خیرین در حوزه علم و پژوهش است.
رئیس دانشگاه کاشان رشد علمی این دانشگاه را قابل توجه عنوان کرد و افزود: دانشگاه کاشان در حال حاضر 310 هیات علمی، 350 یاور علمی ، 9 هزار دانشجو و 12 دانشکده 4 پژوهشکده دارد که فرصت مناسبی برای رشد و توسعه منطقه است.
وی مجوز 6 دانشکده، طرح تحول آموزش عالی و بازنگری دروس، اخذ مجوز دانشجویان غیر ایرانی و دانشجویان عراقی، ایجاد مرکز آزفا را از جمله فعالیت های آموزشی دانشگاه کاشان طی یکسال اخیر عنوان کرد و افزود: بازدید سفرای  برزیل، ژاپن و رایزن علمی عراق از دانشگاه کاشان با هدف گسترش تعاملات علمی و بین المللی انجام شده است.
وی به تفاهم و تعامل علمی بیش از 30 دانشگاه دنیا اشاره و خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری، ایجاد مدیریت ارتباط با جامعه، راه اندازی کتابخانه مرکزی، رشد 6 برابری قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه اجرا کرده است.
دکتر کتابی افزود: دانشگاه کاشان در نظام رتبه بندی تایمز در بین دانشگاه های جامع کشور رتبه نخست، در نظام آی اس سی به لحاظ کیفیت و بهره وری میزان تولیدات پژوهشی رتبه را دارد.
رئیس دانشگاه کاشان ایجاد پارک علم و فناوری و اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی را از دیگر دستاوردهای دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: در بعد فرهنگی هم برگزاری راهیان نور، اردوهای جهانی تجلیل از پیرغلامان حسینی انجام شده است.
وی به درگذشت مرحوم پروفسور اشرفی اشاره کرد و افزود: پروفسور اشرفی یکی از دانشمندان علمی و بین المللی در حوزه ریاضی شیمی بودند که عشق وعلاقه اولش را ایران  و نظام جمهوری اسلامی می دانست که این افتخاری برای جامعه علمی کشور است.

کلید واژه ها: نمازجمعه دانشگاه کاشان خطبه های نمازجمعه افتخارات و دستاوردهای دانشگاه دستاورد نظام جمهوری اسلامی افتخارات


( ۳ )

نظر شما :