رشد تولیدات علمی از مهمترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی است

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۹ کد : ۲۱۳۱۲ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۸۴۷

رئیس دانشگاه کاشان رشد تولیدات علمی ایران را از مهمترین دستاوردها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایران به لحاظ تولیدات علمی رتبه 15 در جهان و در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را دارد.
دکتر عباس کتابی در برنامه زنده رادیویی فصل رویش افزود: ایران بیشترین سرعت نرخ تولید علم را در 10 سال گذشته داشته است که این افتخار حاصل  زحمات اساتید، دانشجویان و محققان است.
وی توجه به جایگاه بانوان را از دیگر افتخارت نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت:  در حال حاضر 50 درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه ها و 27 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها بانوان هستند.
رئیس دانشگاه کاشان شاخص نوآوری و فناوری را در کنار تولید علم، مهم دانست و افزود: ایران در شاخص نوآوری رتبه 53 را در دنیا دارد که باید در زمینه تبدیل علم به محصول و فناوری بیشتر تلاش نماییم.
 وی خاطر نشان کرد: یکی از چالش های ما در تولید علم به محصول و فناوری، سهولت کسب و کار واشتغال است که دراین شاخص ایران رتبه 127 را در جهان دارد.
دکتر کتابی توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط صنعت با دانشگاه را رمز توسعه یافتگی دانست و افزود: از آنجا که دانشگاه مسیری را برای تولید علم وایجاد فناوری طی می کند، توسعه تولیدات صنعت نیز باید مبتنی بر فناوری باشد.
وی سهم تولید ناخالص ملی در حوزه تحقیق و پژوهش را  کمتراز نیم درصد عنوان کرد و افزود: اگربخواهیم در حوزه علم و فناوری به روز باشیم، باید به موضوعات پژوهشی و تحقیق وتوسعه اهمیت بیشتری دهیم.
وی رشد علم و فناوری و پژوهش دانشگاه کاشان را درخور توجه دانست و افزود: دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه های بسیار فعال در حوزه پژوهش است و بر اساس نظام رتبه بندی تایمز رتبه جهانی 600 و دربین دانشگاههای جامع  کشور رتبه اول رادارد و در نظام رتبه بندی  شانگهای نیز رتبه 300 جهانی در ۴ حوزه علمی دارد.
رئیس دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه کاشان همچنین در زمینه ISC به لحاظ نسبت تولیدات مقالات علمی بین المللی به تعداد هیات علمی رتبه نخست را در بین دانشگاههای جامع کشور دارد که نشان می دهد  بهره وری و کارایی پژوهشی بالای اساتید دانشگاه کاشان است.

رئیس دانشگاه کاشان سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب در جمع صنعتگران را  یک کارگاه تبیین وضعیت اقتصاد، تولید، کارآفرینی و فناوری دانست که هم نقاط ضعف و قوت را بخوبی تحلیل کردند، هم راهکار برای حل مشکلات و معضلات ارائه کردند و هم افق روشن آینده را امیدوارانه ترسیم نمودند.
وی افزود: پارک های علم و فناوری یکی از زیرساختهای مهم برای تولید علم به فناوری و تولید دانش بنیان است.
وی به 54 پارک علم و فناوری در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور 7 هزار و 900 شرکت دانش بنیان وجوددارد که  112 هزار نفر در واحد های فناور کشور مشغول به فعالیت هستند.
دکتر کتابی  به پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه، ایجاد  پارک علم وفناوری مستقل در دانشگاه کاشان است که این پارک زیر ساخت مناسب برای حضور دانش آموختگان دانشگاهی است تا بتوانند ایده خود را به محصول تبدیل کنند.

کلید واژه ها: دهه فجر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل و چهارمین سال انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی


( ۲ )

نظر شما :