تولید نانوساختار مس یدید با استفاده از آب انار در دانشگاه کاشان

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۲۱۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۱۲
دانشجوی ترم چهارم کارشناسی ارشد نانو شیمی دانشگاه کاشان، موفق به ساخت سنتز نانو ساختارهای مس یدید با استفاده از آب انار شد.
 

دانشجوی ترم چهارم کارشناسی ارشد نانو شیمی دانشگاه کاشان، موفق به ساخت سنتز نانو ساختارهای مس یدید با استفاده از آب انار شد.

فرنوش توکلی، با اشاره به اینکه نانو ساختار CUI  دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف است افزود: استفاده از این ترکیب در کاتالیست واکنش های آلی، ابرخازن ها، سلول های خورشیدی و باطری های جامد بخش کوچکی از کاربردهای آن به حساب می آید.

وی اظهار داشت: از آنجا که در هنگام سنتز این نانو ساختار، قصد داشتیم که روشی اقتصادی و دوستدار محیط زیست را انجام دهیم، بنابراین در ساخت  CUI  از آب انار به عنوان یک کاهنده طبیعی استفاده کردیم.

این دانشجوی محقق افزود: انار که یکی از مواد ما در این روش بوده، به واسطه داشتن رنگدانه آنتوسیانین خاصیت کاهندگی دارد.

توکلی خاطر نشان کرد: نتایج ما در این پروژه نشان داد که با تغییر مقدار آب انار مصرفی، مورفولوژی ذرات  CUI  تغییر می کنند.به طوریکه در حجم به خصوصی از این ماده طبیعی ساختارهای گل مانندی از      CUI   دیده شدند.

وی افزود: از آنجا که کشور ما یکی از کشورهای صادر کننده انار و همچنین دارای منابع زیادی از انار در همه فصول سال است ما از این ماده استفاده کردیم.

به گفته وی، استفاده از انار به جای کاهندی های شیمیایی خطرناک به جز اینکه به محیط زیست صدمه ای نمی زند برای محققان نیز آسیبی در پی ندارد.

توکلی افزود: بنابراین پیشنهاد می کنیم که محققان علم شیمی با نگاهی عمیق به محیط زیست اطراف خود می توانند به جای مواد شیمیایی ، از منابع این مواد در طبیعت استفاده کنند.

دکتر مسعود صلواتی نیاسر عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و استاد راهنمای این طرح، هدف از انجام این طرح را سنتز نانو ساختارهای مس یدید با مورفولوژی تک بعدی برای بکارگیری در سلول های خورشیدی با بازده بالا ذکر کرد.

وی اظهار داشت: دراین طرح تلاش شده تا با کمک مهندسی مولکولی و استفاده از یک روش بسیار ساده و سریع به بهترین موفولوژی در محصولات دست یافته و از این رهگذر سلول های خورشیدی با بازده بالا تولید گردد.

دکتر صلواتی خاطر نشان کرد: این طرح می تواند به مشکلات مربوط به تامین انرژی در کشور کمک کرده و ایده ای نو برای تولید کم هزینه ی سلول های خورشیدی باشد.

نتایج این پروژه در ژورنال متریال لترز( material letters ) به چاپ رسیده است.


http://www.nano.ir/index.php?ctrl=news&actn=news_view&id=42458&lang=1

 

نظر شما :