کرسی آزاداندیشی ایران سنتی، ایران مدرن در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۵ کد : ۲۰۹۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۵۶

کرسی آزاداندیشی "ایران سنتی، ایران مدرن،  نگاه باستان شناختی و انسان شناختی" به تحولات اخیر ایران در دانشگاه کاشان برگزار شد.

دکتر جواد حسین زاده ساداتی عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در این نشست به  چگونگی جوامع سنتی و جوامع مدرن از دیدگاه باستان شناختی و انسان شناختی پرداخت و گفت:  در سده 16 و 17 فیزیک جهان و رفتار و الگوها و نظم حاکم بر رفتار آن شکل گرفت و بعد از سده 18 اصول حاکم بر نظم شیمی جهان و در سده 19 الگو و نظم حاکم بر زیست جهان نیز مشخص شد.

وی اثبات گرایی و تفسیرگرایی را راه شناخت جهان اجتماعی دانست و افزود: اگر بخواهیم جوامع انسانی را بفهمیم باید با روش تجربه و مقایسه به اثبات گرایی و با فهم عمیق و معنایی به روش های تفسیرگرایی راه یافت.

وی با بیان اینکه باستان شناختی به دنبال علل تحولات تاریخ جوامع بشر است، افزود: جامعه سنتی یک جامعه یکپارچه است ولی به عنوان باستان شناخت نگاه میکنیم گذشته جوامع شکل های مختلفی به خود گرفته و در کشورهای جهان متفاوت است.

این استاد باستان شناس دانشگاه کاشان با اشاره به بررسی تاریخ و جغرافیای جهان افزود: در این بررسی با ۵ شیوه شکارچی و گردآورنده سیار، بوستانکار روستانشین، دامپروران کوچرو، کشاورزی شهرنشین و صنعتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تحولات از یک سبک زندگی به سبک زندگی دیگر اقتضائاتی بوجود می آورد خاطر نشان کرد: زمانی که جوامع سنتی به جوامع شهر نشینی تبدیل می شوند، نیازهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جوامع باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حسین زاده با اشاره به اینکه وقتی شیوه اصلی معیشت جغرافیای جهان را نیز ملاحظه می شود این خاستگاه تغییرات وجود دارد، افزود: بر هم خوردن توازن منبع و جمعیت تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگ جهان بینی  را موجب می شود.

این نشست که به دبیری دکتر رضا نوری شادمهانی عضو هیات علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد، دکتر اسدالله بابایی فرد عضو هیات علمی دانشگاه کاشان "ایران سنتی، ایران مدرن" را از دیدگاه جامعه شناسی ارائه و دکتر حسن فاضلی استاد باستان شناس دانشگاه تهران نیز بر اهمیت باستان شناسی و شناخت کامل تاریخ اقوام ایرانی تاکید کرد.

کلید واژه ها: باستان شناسی دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :