راهاندازی و فعال کردن بخش کتابخانه دیجیتال و منابع علمی الکترونیک دانشگاه کاشان
مدیر کتابخانه مرکزی، تأمین منابع علمی و انتشارات دانشگاه کاشان از راهاندازی و فعال کردن بخش کتابخانه دیجیتال و منابع علمی الکترونیک این دانشگاه خبر داد.
دکتر حسن احمدی زاده با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به جامعه دانشگاهی دانشگاه کاشان و نیز روز کتابدار (24 آبانماه 1400) را به همیاران علمی گرانقدر کتابخانه مرکزی دانشگاه افزود: از آنجا که در کتابخانه مرکزی، اندیشهها و عقاید حاصل از افکار اصحاب دانش در کنار یکدیگر قرار گرفته و از سوی دیگر، دستمایه ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای پژوهشگران است، میتواند مرجع فرهنگی و علمی ارزشمندی برای جامعه بویژه دانشگاهیان باشد.
وی نقش کتاب و کتابخوانی در اعتلای فرهنگی جوامع بویژه جامعه ایرانی اسلامی را مهم دانست و خاطر نشان کرد: به هر میزان که فرهنگ کتابخوانی در جامعه گسترش یابد، فرهنگ عمومی افراد نیز بهبود مییابد.
دکتر احمدی زاده از راه اندازی کتابخانه مرکزی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: پس از انتقال کتب و منابع علمی از کتابخانه دانشکدهها به کتابخانه مرکزی دانشگاه، در حال حاضر حدود 300هزار جلد کتاب فارسی، عربی و لاتین در کتابخانه مرکزی چیدمان شده که پس از راهاندازی نرم افزار جدید کتابخانه، امانتدهی کتب به دانشجویان و اساتید آغاز خواهد شد.
وی افزود: تلاش همکاران کتابخانه مرکزی دانشگاه بر آن است تا در کنار ارائه خدمات کتابخوانی در کتابخانه مرکزی، در زمینههای مختلفی که برای کارآمدی بهتر کتابخانه و نیز جذابیت بیشتر کتاب و کتابخوانی مفید باشند، همت خود را به کار گیرند.
مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه راهاندازی و فعال کردن بخش کتابخانه دیجیتال و منابع علمی الکترونیک، راه اندازی کتابخانه گویا (ویژه روشندلان عزیز)، برگزاری جلسات معرفی کتاب و درسگفتارهای علمی در کتابخانه مرکزی، به روز رسانی کتب و منابع علمی کتابخانه و برقراری ارتباطات علمی با دانشکدهها و نیز مراکز علمی و کتابخانههای بزرگ داخلی و خارجی را از مهمترین برنامههای مرتبط با کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و اظهار داشت: از ترم آینده، به یاری خداوند و با همت همکاران گرامی کتابخانه مرکزی و حمایت مسئولین محترم دانشگاه، در کتابخانه مرکزی دانشگاه صورت خواهد گرفت.
9 توصیه برای داشتن مطالعهای بهتر:
۱.مطالعهی فعال (actively) نه منفعل: مطالعهای متفکرانه و دقیق همراه با برقراری ارتباط جدی و پرسشگرانه با متن.
۲.مطالعهی حسابشده و اندیشمندانه (deliberative): مطالعهای با صبر و حوصله و به دور از شتابزدگی، بویژه در متون تخصصی.
3. مطالعهی پیشگویانه( predictively): با به کار گیری قوه تخیل بتوانیم ادامه متن یا اهداف احتمالی متن را از پیش حدس بزنیم.
4. مطالعهی گذشتهنگر (Retrospective) : مطالعه نباید خطی و صرفاً رو به جلو باشد بلکه در عین خطی بودن باید ناظر به مطالب گذشته باشد. در واقع مطالعه، تجربهای دوری است نه خطی.
5. مطالعهی تفسیری (interpretive): همراه با تحلیل، نخست برای خودمان و سپس برای دیگران.
6. مطالعهی سنجشگرانه (Evaluative): همراه با ارزیابی متن: هم ارزیابی خود متن و هم ارزیابی تاثیرات فرهنگی اجتماعی متن؛ اینکه چقدر این متن ما را به تفکر سوق میدهد، چقدر بر احساسات ما میتواند تاثیرگذار باشد، و چقدر میتواند ما را درگیر خودش کند.
7. مطالعهی هدفمند(purposeful): مطالعه هدفمند میتواند قوه تشخیص و بصیرت انسان را تقویت کند، مهارت ادبی و قوه داوری و سنجشگری انسان را افزایش دهد.
8. مطالعهی منظم و برنامهریزیشده(habitual): زمانهای خاصی را روزانه به مطالعه اختصاص دهیم.
9. مطالعهی فرحبخش و لذتبخش (Pleasurable): هم باید متنی را بخوانیم که دوستش داریم و هم با انرژی بخوانیم و هم اساساً ارادهی خواندن و مطالعه داشته باشیم تا برایمان لذت بخش باشد.
تبریک ریاست محترم دانشگاه به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به همکاران زحمتکش و پرتلاش کتابخانه مرکزی دانشگاه و بازدید از کتابخانه مرکزی
نظر شما :