نیروگاه 20 کیلو وات خورشیدی در دانشگاه کاشان افتتاح شد

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۱ کد : ۲۰۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۵۹
نیروگاه 20 کیلو وات خورشیدی در دانشگاه کاشان افتتاح شد
 نیروگاه 20 کیلووات خورشیدی دانشگاه کاشان، با حضور معاون فرماندار کاشان و رییس، معاونان و کارکنان دانشگاه همزمان با 17 پروژه نیروگاهی مشابه در کشور، افتتاح شد.

رییس دانشگاه کاشان گفت: این نیروگاه فتوولتائیک با حمایت های مادی و معنوی معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری  در این دانشگاه راه اندازی شد.

دکتر عباس کتابی، با اشاره به تولید روزانه  300ساعت آفتابی در کاشان افزود:این طرح تاثیر به سزایی در توسعه استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی تجدید پذیر و کاهش آلودگی محیط زیست دارد.

وی اظهار داشت: اگر این فعالیت ها کامل شود و بحث های پژوهشی مکمل اینگونه طرح ها باشد علاوه بر افزایش راندمان، تحول بزرگی در مصرف انرژی ایجاد می کند.

مجری این طرح نیز گفت: در راستای سیاست های دولت مبنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی های تجدید پذیر، کانون هماهنگی دانش و صنعت کاربرد سلول های خورشیدی وابسته به معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، اجرای تعداد 17 پروژه نیروگاه 20 کیلوواتی خورشیدی را مصوب نمود که یکی از آنها نیز قرار شد در دانشگاه کاشان اجرا شود.

دکتر حمیدرضا محمدی اظهار داشت: مطالعات اولیه احداث نیروگاه فوق در آبان ماه سال گذشته شروع شد و در شهریور ماه امسال مراحل نصب و تست نهایی آن نیز به پایان رسید.

وی خاطر نشان کرد: تجهیزات بکار رفته در این نیروگاه از بهترین قطعات موجود در بازار بوده و در حال حاضر توان تولیدی آن به شبکه داخلی دانشگاه تزریق می گردد و کلیه شرایط محیطی و تولید روزانه نیروگاه نیز ثبت شده و در اختیار است.

وی افزود: نیروگاه فوق الذکر بصورت دو واحد 12 و 5 کیلو وات متصل به شبکه، یکی در سایت اصلی دانشگاه و دیگری در پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه واقع در شهرستان قمصر و همچنین یک واحد 3 کیلو وات بصورت مستقل از شبکه و مجهز به سیستم دنبال کننده، طراحی و اجرا شده است.

دکتر محمدی معاون طرح و توسعه دانشگاه کاشان یادآورشد: برای اجرای این طرح یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شده است.

به گفته وی، هدف از این تقسیم بندی آماده نمودن شرایط جهت انجام مطالعات پژوهشی بر روی این موضوع بوده است چرا که کاشان و قمصر هر دو از میزان تابش خورشیدی خوب برخوردار بوده ولی دمای محیطی آنها متفاوت است.

دکتر محمدی، دستاوردهای دیگر حاصل از اجرای این طرح را مهیا نمودن شرایط لازم برای انجام پروژه های تحقیقاتی دانشجویان و همچنین فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از انرژی خورشیدی ذکر کرد.

 


( ۱ )

نظر شما :