کشف یافته های جدید معماری در تپه‌های سیلک توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان

۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۵ کد : ۲۰۶۲۴ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۴۰۶۳

دکتر جواد حسین زاده ساداتی، استاد گروه باستان­‌شناسی دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک از کشف یافته های جدید معماری در محدود تاریخی تپه سیلک توسط گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان خبر داد.
دکتر جواد حسین زاده در حاشیه بازدید رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان از محوطه باستانی سیلک، به اجرای مرحله سوم طرح بازنگری سیلک اشاره کرد و افزود: دوره سوم طرح با همکاری دانشگاه کاشان و موزه ملی ایران در محوطه باستانی سیلک از یکم شهریور شروع و تا هفتم مهرماه جاری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه  این منطقه محدوده مسکونی سیلک است که در گذشته نصف از این محدوده حدود بیست سال گذشته کاوش شده بود، افزود: قسمت شمالی آن در دستور کار گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان قرار گرفت که در این فصل از کاوش توانستیم به دو جنبه از حیات مردمان 5هزار و 500 سال هزاره چهارم پیش از میلاد مردم این منطقه دست یابیم.
دکتر حسین زاده یکی از جنبه ها را بحث معماری مردم این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: طبق پژوهش ها و کشف یافته های جدید،نشان داد که مردم این منطقه به شدت در حوزه مواجهه و سازگار شدن با محیط زلزله خیز منطقه ایران و با مخاطرات طبیعی پویا و آگاه بودند.
دکتر حسین زاده پیدا  شدن حدود 40 اثر مهر را از دیگر کاوش های در این پژوهش عنوان کرد و افزود: این یکی از کشفیات بزرگ باستان شناسی است که ما را از روابط اجتماعی جوامع هزاره چهارم پیش از میلاد آگاه می کند و دید بهتری نسبت در بحث مدیریت آگاه می سازد.
عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان اهمیت به زیبایی شناسی را از ویژگیهای مردم سیلک عنوان کرد و افزود: با دیواری که در این محدوده با اندود اخرا  پیدا شده، حس زیبایی زندگی کردن مردم شش تا هفت هزار سال قبل و اهمیت  به خصوص در زندگی روزمره خود را نشان می دهد.
دکتر حسین زاده همچنین به پیدا شدن، کلی ابزار سنگی و تعدادی از آثار فلزکاری و حفره فلزکاری در این محدوده اشاره کرد و گفت: امید است با فصل کاوش  آینده بتوانیم به ابعاد بیشتری از نظام اجتماعی مردم این منطقه دست می یابیم.

 فرهنگ و تمدن کاشان ناشی از سیلک است
رئیس دانشگاه کاشان هم در بازدید از فصل کاوش گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در تپه سیلک گفت: تپه سیلک میراث غنی هنری، ادبی و فرهنگی کاشان است و فرهنگ و تمدن کاشان ناشی از سیلک است و فرهیختگان فرهنگی باید کاشان سیلک را بدرستی به دیگران معرفی کنند.
دکتر کتابی با اشاره به اینکه در تپه های  سیلک شاهد کارپژهشی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان هستیم افزود: یکی از نقاط قوت کشور ما تمدن اصیل و قدیمی است و ارزش یافته هایی که در این کاوش این گروه داشتند از نظرمعماری، صنعت، ساخت و هنر صنایع  مختلف که مربوط به 5 هزار و 700 سال قبل است، قابل پژوهش است.
وی خاطر نشان کرد: بر اثر یافته هایی که گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در این فصل کاوش منطقه سیلک انجام دادند توانایی هنر هوشمندانه مردم این منطقه است که چگونه خود را نسبت به وقایع طبیعی مثل زلزله تطابق می دانند ونوع ساخت خود را متناسب با شرایط منطقه سیلک که زلزله خیز بود تطبیق می دادند و اینها نقاط قوت فرهنگ سیلک است.
دکتر کتابی یکی از اقدامات خوب دانشگاه کاشان را ایجاد رشته باستان شناسی در مقطع کارشناسی و ارشد عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت خوب این منطقه سیلک نشان می دهد که اهمیت رشته باستان شناسی  متناسب اقلیم و آمایش سرزمین کاشان بوده که امید است مقطع دکترای این رشته را هم اضافه نمائیم.

گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان از تراز علمی بالایی برخوردار هستند
دکتر جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران هم در حاشیه این بازدید هدف از اجرای این طرح را روشن سازی و آگاه سازی کشف بقایای معماری مسکونی که در هزاره چهارم در این بخش تپه سیلک پیدا شده عنوان کرد و گفت: در این فصل کاوش به یافته های جدیدی دست یافتیم و شواهدی از فن مدیریت و نظام اداری تپه سیلک پیدا کردیم و داده های دیگری که جدید هستند.
وی اظهار امیدواری کرد این پروژه را که امسال شروع کردیم به مدت 5 سال با دانشگاه کاشان ادامه دهیم  تا یافته های جدیدی را برای دنیای باستان شناسی کشف کنیم.
رییس موزه ملی ایران از همکاری و  تلاش های اساتید و دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه کاشان قدردانی کرد و افزود: در این پرژه بیش از 95 درصد کادر که در اینجا مستقر هستند، اساتید و دانشجویان دانشگاه کاشان و افراد با انگیزه ای هستند که  تراز علمی بسیار بالایی دارند گروهی که با تجربه  بیش از بیست سال که بنده در حوزه باستان شناسی در میدان های مختلف باستان شناسی کار می کنم  بسیار افراد با تجربه و پرسش محور و درخشان هستند.


فعالیت و تلاش های دکتر حسین زاده عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در پایگاه سیلک بیش از گیرشمن است

استاد عباس اعتماد فینی مرمت گر با تجربه  اثر ملی سیلکبا بیان اینکه، سیلک نخستین خاستگاه تمدن بشری است گفت: تمدن بیش از هشت هزار سال آن نشان از حضور مردمانی دارد که در آن نخستین شهر به تعریف امروزی را تاسیس کردند. در زمانی که مردمان دنیا محل سکونت آنان در طبیعت و در دل کوه ها بود مردم این سرزمین بنا و پایه های تمدن بشریت را پا نهادند.
وی از تلاش ها دکتر حسین زاده استاد دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک قدردانی کرد و گفت: بنده در این مدت در محدوده تاریخی سیلک با افراد مختلفی از جمله گیرشمن کار کردم ولی  فعالیت هیچکدام به اندازه دکتر حسین زاده نبوده که بسیار جای تقدیر دارد.
استاد اعتماد فینی معرفی هر چه بیشتر این اثر تاریخی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اولین گردهمایی انسان ها در یکجانشینی در تپه های سیلک رخ داده است.
وی با بیان اینکه عنوان "کاشان سیلک" درست است نه سیلک کاشان افزود: کاشان از سیلک است و پیوند بین تمدن سیلک و کاشان  باید برقرار شود.

کلید واژه ها: تپه سیلک دانشگاه کاشان اثر تاریخی میراث فرهنگی


( ۶ )

نظر شما :