محرم و صفر دانشگاه عمومی حضرت سیدالشهدا(ع) و عامل انتقال ارزش‌ها به نسل جوان است

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۰۳۲۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۱۳

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه محرم و صفر دانشگاه عمومی حضرت سیدالشهدا(ع) و عامل انتقال ارزش ها به نسل جوان است افزود: نهادینه سازی و الگوسازی و ترویج و حفظ شعائر اسلامی و مذهبی و آئینی یکی از وظایف حوزه فرهنگی دانشگاههاست.
دکتر عباس کتابی در نشست هم اندیشی برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان و آئین های عاشورایی، با اشاره به اینکه یکی از رسالت های دانشگاه ارتباط با جامعه است، خاطر نشان کرد:  تحلیل و بررسی  ساختار، شیوه رفتار، نحوه تاثیر گذاری و مدیریت در هیاتهای مذهبی از دیدگاه علمی موضوع مهمی است.
وی یکی از ویژگیهای شاخص منطقه کاشان را مراسمهای مذهبی ماه محرم و صفر و آیین های عاشورایی و  هیات مذهبی عنوان کرد.
دکتر کتابی برگزاری همایش آئین های عاشورایی در ابعاد بین المللی را حایز اهمیت دانست و افزود:
قابلیت برگزاری همایشی علمی بین المللی برای بررسی ابعاد مختلف مراسم عزاداری وجود دارد.
حجت الاسلام بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان نیز در این نشست از دانشگاه کاشان جهت توجه و برنامه ریزی برای برگزاری این همایش قدردانی کرد و افزود: هیات ها یکی از تاثیرگذار ترین نهادهای اجتماعی در مجامع مذهبی به خصوص شهر کاشان است و بروز و ظهور ویژه ای دارد.
وی با اشاره فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، خاطر نشان کرد: قالب و ساختاری که به این مقوله می پردازد هیات های مذهبی است و در واقع این هیات ها هستند که اسلام را زنده نگه داشته است و این نشان می دهد این ساختار محکم و بی بدیل است که توانسته مکتب اسلام را  نگه دارد.
حجت الاسلام بصیرتی افزود: یکی از درخواست های ما از دانشگاه این است که دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی به هیاتهای مذهبی به عنوان تاثیر گذارترین نهاد مردمی بیشتر بپردازد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان احیا و شناسایی آداب و رسوم آیین های عاشورایی قدیمی و فراموش شده را وظیفه این اداره عنوان کرد و افزود: امروز نیاز

به نوگرایی داریم و اگر قرار باشد نوگرایی نباشد نمی توانیم در جامعه اثرگذار باشیم.
وی با بیان اینکه اگر امروز نتوانیم برای نسل جوان هیآت را به روز کنیم هیات کار کرد خود را از دست می دهد، تاکید کرد: در کنار این به روز شدن باید بتوانیم رسالت های خود را حفظ کنیم واصالت ها و فرهنگ اصیل ما که رو به فراموشی است احیا نمائیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری  کاشان هم  در این نشست  با بیان اینکه این فرهنگ های عاشورایی باید در بین مردم نمود پیدا کند گفت: متاسفانه این فرهنگ ها در تالارها و مکان های بسته برگزار  می شود  که این برنامه با توجه به اهمیت موضوع سعی شود در مکان های عمومی و مردمی برگزار شود نا فرهنگ عاشورایی در بین مردم بیشتر  متجلی شود.
دکتر دانایی نیا از برگزاری شب های فرهنگی  در دهه دوم ماه محرم درمحل چشمه سلیمانیه خبر داد و  افزود:  با برگزاری این برنامه سعی بر این است که حلقه های فرهنگی  انجام شود.
وی با اشاره برگزاری همایش های عاشورایی در کاشان خاطر نشان کرد: پیوستگی برگزاری شب های فرهنگی با همایش عاشورایی فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ های دینی مذهبی و آیینی است.
دکتر دانایی پیشنهاد رونمایی از تمبر پیر غلامان را ارایه کرد و افزود: در این مراسم از هیات نوجوانان این منطقه فرهنگی کاشان نیز تجلیل شود.
وی با اشاره به حرکت خودجوش مردم در برگزاری هر جه بهتر آیین های ماه محرم و آماده سازی هیات ها از ۲۰ روز قبل از برگزاری ماه محرم با سیاه پوشش کردن و نصب پرچم  که همراه با ذکر و مداحی و آیین های عاشورایی  خاصی انجام می شود خاطر نشان کرد: اصل این  آیین ها باید در فهرست ملی ثبت شود.
دکتر دانایی به حفظ معماری سقاخوانی تاکید کرد و افزود: در دل این فضا های کوچک دریاهایی از معرفت نهفته است که نباید اجازه دهیم تخریب و از بین برود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هم در این نشست به پیشینه مراسم ها و آیین محرم در کاشان اشاره کرد و افزود : همایش سوگ و مویه و  همایش هنر در ساحت عاشورا نمونه ای از برنامه در راستای حفظ پاسداشت فرهنگ عاشوراست.
دکتر نمکی  استفاده از اندیشه ها و داده های برگزارکنندگان این برنامه ها را برای ارتقای برنامه همایش عاشورا بسیار مهم دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه ظرفیت نام و نشان محتشم کاشانی ، نگاه هیات محور  و پژوهش محور، برای این همایش  بایدمورد توجه قرار گیرد.

 وی سقاخوانی را دارای پیشینه تاریخی عنوان کرد و افزود نمودی از این  المان ها  با نمادهای خاص خودش در شهری حسینی کاشان باید مشاهده و تجلی بیشتری داشته باشد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی خاطر نشان کرد:  این همایش باید آیین نامه اجرایی داشته و برای آن کمیته هایی تشکیل شود.
همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نواها و نغمه‌های عاشورایی منطقه فرهنگی کاشان  اول شهریور 1401 مصادف با 25 محرم 1444و سالروز شهادت امام سجاد (ع) با همکاری مرکز پژوهشی کاشان شناسی و مدیریت ارتباطات فرهنگی هیات امام جعفر صادق علیه اسلام و دیگر ارگان ها در دانشگاه کاشان برگزار می شود.


( ۲ )

نظر شما :