شورای نظریه‌پردازی دانشگاه کاشان برگزار کرد؛

کرسی علمی ترویجی توسعه کاشان در بستر مخاطرات طبیعی

۰۵ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۳ کد : ۲۰۲۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۴

 سلسله نشست های کرسی علمی،ترویجی با عنوان «توسعه کاشان در بستر مخاطرات طبیعی» با حضور کارشناسان و متخصصان دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان برگزار شد.
دکتر رسول حیدری، عضو هیات علمی گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان در این نشست  با اشاره به سوایق تاریخ کاشان وقوع دو پدیده سیل و زلزله را از جمله  مخاطرات طبیعی این شهر ذکر کرد و افزود:  با توجه به این مخاطرات در نقشه جامع و توسعه شهر به این موضوع های مهم در محدوده شهر اهمیتی داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه ساختمان هایی که ساخته شده بیشتر در معرض سیل و گسل زلزله ساخته شده افزود: تاسیسات شهری همچون پمپ بنزین ها و سی ان جی های شهر نیز در بستر سیل وجود دارند و آسیب پذیر هستند.
وی خاطر نشان کرد: برخی از آتش نشانی ها، پایگاه های اورژانس و بیمارستان شهر که از مراکز ضروری در زمان بحران است با توجه به مطالعات انجام شده در معرض خطر وقوع بلایای طبیعی است.
عضو هیات علمی گروه جغرافیا و گردشگری رویکرد تاب آوری کالبدی را در زمان مخاطرات طبیعی مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: امروزه توجه به مبحث تاب‌آوری در جهت ایجاد جامعه‌ای انعطاف پذیر در برابر بلایای طبیعی حائز اهمیت فراوانی است.
وی اظهار کرد: افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی به ویژه زمین لرزه‌ها به میزان زیادی در کاهش این خسارات و همچنین زمان بهبودی جوامع موثر است.
دکتر ابراهیم امیدوار، عضو هیات علمی گروه مهندسی طبیعت  دانشگاه کاشان نیز در این نشست مطالبی در خصوص توسعه شهر کاشان در بستر مخاطرات طبیعی دگرگونی های ناشی از توسعه شهر ارائه داد.
وی با بیان اینکه وقتی یک شهری توسعه پیدا می کند تغییراتی به آن تحمیل می شود، افزود: شتاب بالای توسعه شهری موجب تخریب و نابودی اراضی طبیعی می شود.
دکتر امیدوار تغییر در چرخه انرژی، بالا بودن درجه حرارت، تغییر در چرخه آب و مواد را در توسعه شهر حایز اهمیت دانست و گفت: شهرسازی ها و نابودی پوشش گیاهی باعث کاهش مقدار نفوذ آب و افزایش رواناب سطحی می شود.
وی تشکیلات آهکی، مخاطرات مربوط به ناشی از سیل، نمک، حرکت ماسه، و گردوغبار و حرکات توده ای فرونشست و بحث زلزله  را از جمله مخاطرات طبیعی عنوان و خاطر نشان کرد: حجم زیاد رواناب از یک طرف بر بزرگی طغیان می افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می آورد که با برجای گذاشتن آنها ظرفیت بستر اصلی رودخانه کاهش می یابد.
دکتر امیدوار با بیان اینکه تشکیلات آهکی، فرونشست‌ها ونشت فاضلاب را موجب می شود، افزود: مخروطه افکنه و شبکه های زهی از دیگر مخاطرات است  که باید مورد توجه قرار گیرد.
این نشست که دبیر علمی آنرا دکتر رضا قضاوی، رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین بر عهده داشت، مباحث توسعه کاشان در بستر مخاطرات طبیعی توسط دکتر رضا دهقانی؛ عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی طبیعت دانشگاه کاشان و رئیس آزمایشگاه مرکزی ودکتر عباسعلی ولی ؛ مدیر گروه سرزمین های خشک و معاون پژوهشی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کلید واژه ها: کرسی علمی ترویجی دانشگاه کاشان


نظر شما :