برگزاری کرسی علمی ترویجی نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در جنگ اقتصادی در دانشگاه کاشان

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۷ کد : ۲۰۲۲۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۱۱

کرسی علمی ترویجی  با عنوان "نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در جنگ اقتصادی" با حضور مدیر اتحادیه شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان، رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه کاشان و جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه کاشان برگزار شد.
مدیر اتحادیه شرکت های دانش بنیان استان اصفهان  و مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان در این نشست، اقتصاد دانش بنیان تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند عامل پیروزی ما در جنگ اقتصادی باشند.
مهندس نوید نجات بخش خاطر نشان کرد: در جنگ اقتصادی اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد حتما باید تولید راه بیفتد.
وی با اشاره به اینکه  وجود همه اتفاقات، چرا هنوز تولید در کشور راه نیفتاده است افزود: در حوزه اقتصادی آن چیزی که در دنیا مهم است و بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می کند فناوری و دانش است.
وی با بیان اینکه فناوری  به عنوان ابزار قدرت است، خاطر نشان کرد: در کشور به دنبال این بودیم که چرخه تولید در جریان باشد ولی به تولید دانش بنیان توجهی نداشتیم.
مهندس نجات بخش با اشاره به اینکه ما امروزه در جنگ اقتصادی قرار داریم و مانند زمان دفاع مقدس باید بجنگیم، افزود:  همانطور که در جنگ نظامی با فرمول نظامی جلو رفتیم، امروز هم در جنگ اقتصادی با فرمول اقتصادی می توانیم پیروز شویم.
وی با بیان اینکه همه مردم اعم از تولید کننده، اعضای هیات علمی، دانشجو و دولتمردان در جنگ اقتصادی نقش دارند، تاکید کرد: خط مقدم در دنیای امروز، در گرو شرکت های دانش بنیان و داشتن فناوری‌های نوین و برتر و در اینجا سربازان همان جوانان هستند.  
وی نقش دانشگاه را  دراین جنگ اقتصادی حایز اهمیت دانست و افزود: رفتن در خط مقدم جنگ اقتصادی و ایستادگی کردن رمز موفقیت و پیروزی است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان، به بیش از ۷۰۰ نیروی کارآموز  از دانشگاههای مختلف در این شرکت اشاره کرد و افزود: در این شرکت بیش از ۱۲۰ محصول را تولید کرده‌ایم،  که این نشان می دهد امر مقابله  با جنگ اقتصادی، با تولید دانش و فناوری شدنی است.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم به فناوری‌های بالا دست پیدا کنیم نمی‌توانیم در اقتصاد به پیروزی برسیم، خاطر نشان کرد: رمز موفقیت و رقابت در بازارهای جهانی استفاده از فناوری و دانش در تولید است.
مهندس نجات بخش که از مدیران پرتلاش و موفق در عرصه دانش و فناوری است با اشاره به این که صنایع و شرکتهای زیادی در دنیا وجود داشته که ورود فناوری‌های جدید آنها را به شکست کشانده است، تاکید کرد: صنایع باید برنامه ریزی کنند و نیم نگاهی به آینده داشته باشند به مرور خط تولید خود را تغییر دهند و با دانش روز جلو روند.
 مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان، توکل به خدا را رمز موفقیت این شرکت عنوان کرد و افزود: اعتقاد به این که محور اصلی امور، خداست و ارزش اصلی به انسان است نه ابزار و سیستم و پول در اولویت اول نیست بلکه مهم ارتقاء روش‌های فروش و انتخاب صحیح پروژه است ، اهمیت دارد.
دکتر بهزاد سلطانی  عضو هیات علمی دانشگاه کاشان نیز  در این نشست، اقتصاد دانش بنیان را، راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اگر تزریق فناوری های نو را در صنایع و خدمات موجود داشته باشیم، می توانیم تاثیر بیشتری در اقتصاد داشته باشیم.
وی رفع مشکل معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: سیاست پول پاشی در شرکت های دانش بنیان باید هدفمند توزیع شود.
دکتر سلطانی نبود یکپارچه بودن شرکت های دانش بنیان  را از مشکلات شرکت ها عنوان و اظهار کرد: شرکت های استارتاپی و شرکت های دانش بنیان باید  یکپارچه و انسجام داده شود.
وی عدم حمایت از شرکت های درون دانشگاهی را از دیگر مشکلات دانست و افزود: دانشگاه ها باید کارآفرین و مقالات و پایان نامه های دانشجویی نیز  کاربردی و به سوی نیاز های جامعه هدایت شود.
دکتر سلطانی خاطر نشان کرد: با حمایت دولت باید شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در منطقه بین‌المللی ایجاد کرد و سیاست های کلان در توسعه شرکت‌های دانش بنیان کشور باید مورد توجه قرار گیرد و انسجام سازمانی برای شرکت های دانش بنیان تعریف شود.

دکتر فرهادیان رئیس دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان هم در این نشست مدل اقتصادی برای شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای مقابله با جنگ اقتصادی، حوزه دانش بنیان علاوه به فناوری های پیشرفته باید به فناوری های متوسط و پایین نیز ورود پیدا کنند و به دنبال افزایش بهره وری باشند.

دکتر فرجی رئیس پارک علم و فناوری و دبیر علمی این کرسی ترویجی نیز با اشاره به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" هدف از برگزاری این کرسی را هم اندیشی شرکت‌های موفق دانش بنیان برای مقابله با جنگ اقتصادی و افزایش تولید و کارآفرینی عنوان و اظهار امیدواری کرد تا با انتقال تجارب و استفاده از دیدگاه‌های صاحب نظران، متخصصان و استادان دانشگاه بتوانیم در این راستا گام برداریم.

سومین کرسی علمی ترویجی که با همکاری شورای نظریه پردازی دانشگاه کاشان برگزار شد، اساتید شرکت کننده دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را برای نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در جنگ اقتصادی ارائه کردند.

کلید واژه ها: کرسی علمی ترویجی دانشگاه کاشان


( ۱ )

نظر شما :