نشست علمی تحلیلی بر معدن کاری در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۰۱۱۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۱۴

به مناسبت روز معدن، نشست علمی تحلیلی بر معدن کاری با حضور مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به همت انجمن مهندسی معدن در دانشگاه کاشان برگزار شد.

دکتر مجید پورمقدم مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در این نشست، ذخایر معدنی ایران را بسیار غنی دانست و گفت: در ایران 74 ماده معدنی وجود دارد که رتبه چهاردهم را به لحاظ ذخایر معدنی داریم .

وی با بیان اینکه این رتبه را می توان به 10 افزایش یابد، خاطر نشان کرد: با اکتشافات عمیق و شناسایی ذخایر پنهان اگر عمق حفاری های کشور را توسعه دهیم به مواد معدنی جدیدتری پیدا خواهیم کرد و می توان این رتبه را  به زیر 10 رساند.

دکتر پور مقدم، با اشاره به اینکه ضعف ما، عمق شناسایی ذخایر پنهان است، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده عمق حفاری های ما 150 تا 200 هزار متر مکعب می باشد ولی کشور ترکیه عمق حفاری هایی که انجام می دهد 400 هزار متر مکعب است ولی  کشور ترکیه 52 ماده معدنی دارد که ایران به لحاظ ذخایر معدنی بسیار جلوتر است.

وی به سابقه بسیار قدیمی  معدن کاری در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شغل معدن کاری یکی از شغل های مهم ایران بوده است و در سال 1286 حدود 115 سال قبل، قانون معدن توسط هیات دولت تحت عنوان نظام نامه معادن تصویب شده ولی هنوز حلقه گمشده است.

وی سنگ های تخت جمشید با قدمت دوهزار و 500 تا  سه هزار سال را یکی از نمونه های سنگ های معدنی عنوان کرد و افزود: در ساختمانی که زندگی می کنیم هم همه موادی که بکار رفته شده نظیر سن و ماسه، گچ، اسکلت، بتن،کاشی و سرامیک و دیگر وسایل از مواد معدنی است .

مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت خاطر نشان کرد: تمام این مواد معدنی در کشور خودمان وجود دارد و هیچ وابستگی به دیگر کشورها در زمینه مواد معدنی نداریم.

وی به مواد معدنی و ذخایر معدنی بسیار زیبای ایران در زمینه های مختلف اشاره و تاکید کرد: دردبستان ها و مدارس باید آزمایشگاه های مدارس را با مواد معدنی مجهز کنیم تا به مواد معدنی آشنا شوند.

دکتر پورمقدم با اشاره به نامگذاری امسال به سال" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " افزود: این فرصت بسیار مناسبی برای این است که به سمت ثبت اختراعات و درآمد زایی دانشجو.یان گرایش پیدا کنند.

وی به رتبه بندی مواد معدنی ایران اشاره کرد و اظهار داشت:  ایران 15 نوع ذخایر معدنی دارد که به لحاظ ذخایر رتبه دهم ولی از نظر تولید رتبه خوبی نداریم که اگر تولید ما افزایش پیدا کند در اشتغال و درآمد زایی تاثیر بسزایی دارد.

وی یکی از این مواد معدنی را ید عنوان کرد و افزود: ایران رتبه هشتم را در ذخایر ید دارد و بزرگترین ذخایر روی و بزرگترین تولید کننده فیروزه جهان را دارد که رکورد جهانی و رتبه اول را دارد.

دکتر پورمقدم به رتبه دوم تا سوم گچ اشاره خاطر نشان کرد: در تولید صنایع معدنی فرآوری رتبه سوم و چهارم، سیمان پنجم و ششم، تولید کاشی و سرامیک رتبه سوم تا چهارم وبه لحاظ ذخایر سنگ آهن رتبه دهم، تولید آهن اسفنجی اول، فولاد رتبه دهم جهان را داریم.

وی به  143 کارخانه فولاد در ایران اشاره و خاطر نشان کرد: در کشور ما به لحاظ اشتغال اکتشافات و بهره برداری بالغ بر 700 هزار نفر اشتغال مستقیم در این مجموعه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواد معدنی ما در منطقه حفاظت شده محیط زیست یا در مناطق ممنوعه سازمان جنگل ها قرار گرفته افزود: باید معدن کاری ها، از حالت سنتی به مکانیزه از طریق ماشین آلات ارتقاء داده شود که هم تولید هم راندمان ایمنی افزایش و درآمدزایی بیشتری داشته باشیم.

وی برند سازی را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: برای برندسازی مواد معدنی کشور می‌توان موادی که خاص کشور ما و در جهان شناخته‌شده و منحصربه‌فرد هستند و مزیت رقابتی دارند را شناسایی کرد تا ضمن برنامه‌ریزی در زمینه تولید و تبلیغات، شاهد افزایش صادرات و معرفی جایگاه جهانی این مواد معدنی ارزشمند به دنیا باشیم.

دکتر پور مقدم سنگ فیروزه نیشابور را با قدمت تاریخی 7 هزار ساله و رسمی 700 ساله دارد کی از برندهای ایران عنوان کرد و افزود: در اهرام ثلاثه  مصر نیز از این سنگ فیرزه نیشابور استفاده شده است.

وی با بیان اینکه حدود 13 ماده معدنی ثبت ملی، 3 ثبت جهانی شده و شناسه بین المللی دارد و 20 مواد معدنی کشور نیز ثبت ملی می شوند، خاطر نشان کرد: گچ سمنان، مرمر کردستان سنگ تراورتن محلات مواد معدنی است که ثبت جهانی شده است و همچنین عقیق نمین در استان اردبیل نیز در آستانه و فرایند ثبت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ آهک رتبه یک رقمی دارد و لی به لحاظ تولید رتبه سیزدهم جهان است، خاطر نشان کرد: می توان در هر 100 کیلومتر، کارخانه سیمان سه هزار تنی ایجاد کنیم  که 500 نفر اشتغال مستقیم و 5 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم دارد.

مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اظهار داشت: کشورمان انواع و اقسام مواد معدنی را دارد که با توجه به تحریم ها باید به سراغ معدن برویم.

مهندس مولابیگی مدیر کل دفتر اکتشافات وزارت صمت  نیز آینده بخش معدن را درخشان دانست و گفت: 170 نوع فراورده صنایع دستی در کشور وجود دارد که با صنایع دستی می توان و با سرمایه گذاری اندک درآمدزایی و ارزآوری زیادی را کسب کنیم.

وی با بیان ایتکه آنچه ما در سطح کشور دنبال می کنیم، تعامل است و امیدواریم دیگر شاهد بخشی‌نگری و عملکرد جزیره‌ای نباشیم، خاطر نشان کرد: در زمینه بهره برداری از معادن نگاه ما تعاملی است و برای وزارت صمت نیز بسیار حائز اهمیت است که در کنار حفظ اشتغال، منابع طبیعی و محیط زیست نیز حفظ شود.

 

 

کلید واژه ها: گروه مهندسی معدن دانشگاه کاشان وزارت صمت


( ۱ )

نظر شما :