رئیس دانشگاه کاشان: تحقق تولید دانش بنیان در گرو حمایت مسئولان از شرکت های دانش بنیان است

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۹۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۰۶

رئیس دانشگاه کاشان گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات و خدمات نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان است.

دکتر عباس کتابی در جلسه شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع "شرکت‌های دانش بنیان" که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد، با اشاره با نامگذاری امسال به سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین"، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را برای حل مشکلات جامعه و شهر لازم دانست و افزود: صنعت در کاشان دانش بنیان نیست و به همین دلیل کاشان محل واردات نیروی کارگری شده است و از آن طرف افراد نخبه و تحصیلکرده از کاشان بیرون می‌روند که این آینده منطقه را با مخاطرات و  مشکل روبه رو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه به لحاظ اساتید و نیروی انسانی کیفی، غنی هستند و می‌توانند در توسعه و پیشرفت شهر تاثیرگذار باشند، اظهار کرد: ارتباط مسئولان شهری و واحدهای صنعتی با دانشگاهها در راستای حل مشکلات و رفع نیازها لازم است.

رئیس دانشگاه کاشان به 310 عضو هیات علمی و حدود 9هزار و 500 دانشجوی دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: این پتانسیل های نیروی انسانی و افراد نخبه، ظرفیت مناسبی برای کمک به توسعه شهر و صنعت است.

وی به کسب افتخارات و موفقیت‌های دانشگاه کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان اخیرا، در نظام رتبه‌بندی سایماگو رتبه هشتم را در بین دانشگاه های جامع کشور و رتبه 663 جهان را کسب کرد و در رتبه بندی جوان تایمز نیز رتبه نخست را در بین دانشگاه های کشور و 104 را در بین دانشگاه‌های جهان کسب کرده که این افتخارات نشان از پتانسیل‌های مثبت این دانشگاه است.

وی به مستقل شدن پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: پارک علم و فناوری، فرصت مناسبی برای خلق ایده و تجاری سازی محصولات و توسعه شرکت های دانش بنیان است.

دکتر کتابی صندوق پژوهش و فناوری را از دیگر موارد مورد نیاز برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: مزایای این صندوق ها این است که وام و تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می دهد.

وی یکی از چالش‌های دانشگاه را نداشتن مهارت لازم و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی ذکر کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان در صدد ایجاد مدرسه اشتغال است تا دانشجویان بتواند در ایام تحصیل مهارت های لازم کارآفرینی را فرا گیرند.

رئیس دانشگاه کاشان به مرکز نوآوری و تجاری سازی و مرکز رشد دانشگاه اشاره کرد و افزود: تمرکز مدیریت جدید دانشگاه  از همان ابتدا بر فناوری، نوآوری و دانش بنیان بوده است .

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان شاه کلیدی است که می تواند اقتصاد و مشکلات جامعه را حل و مرتفع سازد.

دکتر کتابی با بیان اینکه همه این فعالیت ها 50 درصد کاری است که دانشگاه انجام می دهد، خاطر نشان کرد: وقتی محصول دانش بنیان تولید می شود باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانند افراد نخبه محصولات خود را روانه بازار کنند.

در این نشست معاون پژوهش وارتباطات علمی، معاون نوآوری و اقتصادی، رئیس پارک علم و فناوری، رئیس مرکز کاشان شناسی و ارتباط با جامعه نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

دکتر شبانی معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان در این نشست با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان برای رفع مشکلات شهر و جامعه افزود: دانشگاه کاشان می تواند در حوزه های معماری و شهرسازی، گردشگری، باستان شناسی، منابع طبیعی،  آبخیزداری با توجه به فرونشست و زمین و سیل و مدیریت پسماند و زباله و کاهش معضلات اجتماعی و روانشناسی خانواده کارهای علمی و تحقیقاتی را انجام دهد.

دکتر ایرانی معاون نوآوری و اقتصادی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان را می‌توان اقتصادی دانست که بر پایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده است، افزود: طی دو دهه اخیر در بیانات مقام معظم رهبری، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید شده که می توان آن را یکی از قدرتمندترین بازو‌ها در عرصه تحولات  و رقابت اقتصادی دانست.

وی  حمایت از شرکت های دانش بنیان را لازم دانست و افزود: شرکت های دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شود.

دکتر ایرانی کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری و ارتقاء کیفیت محصولات را وظیفه شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: برای توسعه شرکت های دانش بنیان تقویت، فراهم کردن  زیر ساخت های لازم در دانشگاه ها، تقویت نظام نوآوری باز و ارتقاء ظرفیت های پژوهشی و بکارگیری نخبگان در حوزه تولید در دانشگاه لازم است.

رئیس مرکز کاشان شناسی و مدیر ارتباط با جامعه نیز در این نشست، ارتباط مدیریت شهری را با دانشگاه برای رفع معضلات و آسیب های اجتماعی لازم دانست و گفت: دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان خدمات مؤثری را می تواند در این زمینه ها انجام دهد و در خدمت مسئولان شهری است.

در این نشست اعضای شورای اسلامی کاشان نیز دیدگاه‌ها و بیانات خود را در خصوص حمایت هرچه بیشتراز شرکت های دانش بنیان ارائه کردند.


نظر شما :