برگزاری شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشگاهیان در دانشگاه کاشان

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۹۶۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۸۶

شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشگاهیان با حضور مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان کشور در این نشست، ارتقاء سواد سلامت و روان دانشجویان را لازم دانست و گفت: سالم بودن و سلامت روان کمک به  سلامت روحی و روانی دانشجویان با استفاده از توانمندی ها و قابلیت هایی است که برای خود و خانواده دانشجو در زندگی یادید داشته باشد.

دکتر ابراهیم نعیمی  با بیان اینکه دانشجویانی که در سن جوانی وارد دانشگاه می شوند باید به مسایل اجتماعی، چالش ها و مشکلاتی که شاید در طول دوره تحصیل با آن روبرو شوند آگاه باشند، خاطر نشان کرد: دانشجویان در این دوران، مهارت‎ ها و دانش هایی که بتواند زندگی دانشجویی را مدیریت کنند ندارند و به این دلیل با چالش هایی ممکن است روبرو شوند.

وی آموزش و توانمندسازی را یکی از راه حل ها عنوان کرد و افزود: باید مهارت های لازم را به دانشجو آموزش داد و بر پیشگیری بر درمان تاکید و کار شود.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان کشور اظهار کرد: در حوزه پیشگیری عومل خطر  باید شناسایی و عوامل محافظت کننده را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی جامعه دانشجویی را آگاه کنیم می توانند از پس زندگی بر آیند، افزود: مهارت های 10 گانه در حوزه زندگی سالم، سه مهارت تعامل مطلوب، مهارت حل مساله، و مهارت مدیریت هیجانات به خصوص کنترل خشم پایه اصلی و عوامل زمینه ساز است.

 دکتر نعیمی به اجرای طرح کات (کمیته اصلاح و تربیت) اشاره کرد و افزود: پرونده های کمیسیون موارد خاص و پرونده های کمیته انضباطی باید بررسی و مطالعه شود و آنهایی که مسایل روانی اجتماعی دارند برای پیشگیری از این مسایل، اقداماتی با کمک مرکز مشاوره انجام شود.

وی اجرای طرح تاد (تجارب ارزشمند دانشجویان) را از دیگر طرح ها عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح نیز که قبل از ماه رمضان شروع شده چالش های مختلف روانی دانشجویان بررسی می شود. 

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان کشور افزود: در این طرح دانشجویان دانشگاه‌های کشور می‌توانند تجارب موفق دانشجویی خود را در حوزه سلامت روانی و اجتماعی در جهت افزایش سلامت روان و یا سلامت اجتماعی دانشجو، دوستان، خانواده و جامعه در محورهای زیر ارائه دهند.

رئیس دانشگاه کاشان در این نشست با اشاره به بازگشایی دانشگاه ها گفت: این هفته که به نام  تکریم دانشجویان نامگذاری شده سعی بر این است تا با برنامه‌های متنوع، رضایت دانشجویان را در این دانشگاه داشته باشیم.

دکتر عباس کتابی با بیان اینکه سلامتی روان از اصلی ترین عوامل تعیین کننده وضعیت سلامتی است که می‌تواند تمامی جنبه های زندگی افراد جامعه را متاثر سازد، افزود: با برنامه‌ریزی و با استفاده از مراکز مشاوره و مرکز بهداشت و درمان باید تلاش نمائیم تا دغدغه‌های دانشجویان را مرتفع و سلامت روان آنها را ارتقاء بخشیم.

در این نشست که با حضور اعضای شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشگاه کاشان برگزار شد، رئیس  مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه خدمات روانی درمانی و مشاوره در حوزه‌های بالینی، سلامت تحصیلی و شغلی، مشاوره پیش از ازدواج و خانواده، مشاوره دانشجویی و خوابگاهها و خدمات مددکاری اجتماعی را ارائه کرد.

مصوبات این نشست:

1:برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشگاهیان به صورت منظم
2:براساس آیین نامه آموزشی دانشگاه وجودیک روان شناس درشورای آموزشی دانشگاه
3:با توجه به واحداختیاری درس مهارتهای زندگی برای دانشجویان با کمک اساتیدموسسه امام خمینی قم وگروه روان شناسی دانشگاه برای کل ورودیها درس مهارتهای زندگی دانشجویی اجبار و اجراء گردد
4:سبستم ارتباط با خانواده دانشجویان بایدتقویت واصلاح گردد
5:گزارش ارزیابی سلامت روان درشورای دانشگاه ارائه گردد
6:مشاوره دینی با محوریت سبک زندگی فعال گردد
7:ازظرفیت اساتیدگروه معارف جهت مشاوره دینی استفاده گردد

 

کلید واژه ها: سلامت روان دانشگاه کاشان مرکز مشاوره و سلامت


( ۱ )

نظر شما :