رییس دانشگاه کاشان: غیاث الدین جمشید کاشانی سرآمد دانشمندان تاریخ اسلام است

۱۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۸ کد : ۱۹۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۹۸
رییس دانشگاه کاشان گفت: غیاث الدین جمشید کاشانی، یکی از دانشمندان برجسته و سرآمد تاریخ اسلام است.

رییس دانشگاه کاشان گفت: غیاث الدین جمشید کاشانی، یکی از دانشمندان برجسته و سرآمد تاریخ اسلام است.

دکتر عباس کتابی، به مناسبت سالروز درگذشت این دانشمند برجسته افزود: غیاث الدین جمشید کاشانی   از سرشناس‌ترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی و دانشمند برجسته ای بود که علاوه بر آشنایی و آگاهی به علوم مختلف تجربی، ریاضی و نجوم، مفسر قرآن نیز بود.

وی، توجه این دانشمند به علوم تئوری و کاربردی را حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: این دانشمند برجسته علوم تئوری را با فن و کاربرد پیوند زده است.

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: غیاث الدین جمشید کاشانی، توانسته در عصر خویش علاوه بر ساخت تجهیزات و امکانات نجومی همچون اسطرلاب و رصد خانه خدمات قابل توجهی در این زمینه ها و دیگر علوم ارائه کند.

وی، به برگزاری همایش غیاث الدین جمشید کاشانی در این دانشگاه در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در این همایش شخصیت های برجسته ای از سراسر دنیا شرکت کردند  که مجموعه مقالات ارائه شده در این همایش در حال چاپ و انتشار است.

به گفته وی، شخصیت ممتاز و برجسته غیاث الدین جمشید کاشانی، در بین دانشمندان تاریخ علم دنیا نیز مطرح و شخصیت ایشان قابل توجه است.

دکتر کتابی، از تهیه و تدوین کتابی تحت عنوان غیاث الدین جمشید کاشانی در این دانشگاه  خبر داد و افزود: در این کتاب به جنبه های شخصیت جامع ایشان از زوایای مختلف علمی و فقهی پرداخته می شود.

رییس دانشگاه کاشان، معرفی شخصیت این دانشمند را به نسل جوان حایز اهمیت دانست و یادآورشد: افزود: در مرکز کاشان شناسی این دانشگاه، یکی از اهداف  و برنامه های مهم، معرفی مشاهیر کاشان است.

دکتر کتابی، هدف از این برنامه ها را آشنایی هرچه بیشتر  دانشجویان با شخصیت این مشاهیر وارتقاء روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در بین جوانان بیان داشت.

جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین ، حدود سال ۷۹۰ قمری (۱۳۸۸ میلادی)، در کاشان چشم به جهان گشود.

در دوران فعالیت علمی‌اش به تالیف کتاب‌های متعددی در زمینه ریاضیات و نجوم پرداخته است زیج خاقانی، مفتاح الحساب، رسالهٔ محیطیه و رسالهٔ وتر و جیب مهم‌ترین آثار غیاث الدین جمشید کاشانی است.

غیاث الدین جمشید کاشانی، سرانجام صبح روز چهارشنبه ۱۹ رمضان ۸۳۲ قمری برابر با ۲۲ ژوئن ۱۴۲۹ میلادی بیرون شهر سمرقند و در محل رصدخانه درگذشت.


نظر شما :