سمینار«بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه پرورش طیور گوشتی» برگزار شد

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۲۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۴۷
سمینار بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه پرورش طیور گوشتی در شهرستان کاشان به همت پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان، جهاد کشاورزی شهرستان کاشان و اتحادیه مرغداران کاشان برگزار شد.
 سمینار بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه پرورش طیور گوشتی در شهرستان کاشان به همت پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان، جهاد کشاورزی شهرستان کاشان و اتحادیه مرغداران کاشان برگزار شد.

عضو هیات علمی پژوهشی پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان، در این سمینار اطلاعاتی را در خصوص پرورش طیور و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای جهانی ارائه کرد و گفت:  در ایران، مقدار مصرف سوخت برای تولید هزار کیلو گوشت مرغ، حدود هفت صد و بیست و سه لیتر گازوئیل است.

دکتر علیرضا رحیمی اظهار داشت: با توجه به آزاد شدن قیمت حامل های انرژی، تاثیر هزینه مربوط به مصرف سوخت، در قیمت نهایی گوشت مرغ، قابل ملاحظه شده و فعالیت های بهینه سازی مصرف انرژی را در این زمینه، اجتناب ناپذیر می کند.

وی،به روش های کاهش مصرف انرژی در سالن های پرورش مرغ گوشتی اشاره کرد و افزود: تغییر شکل ساختمان مرغداری،عایق کاری ساختمان سالن مرغداری، کاهش میزان آلودگی مرغداری ها با استفاده از دستگاه تولید ازن، استفاده از مبدل های بازیاب گرما و استفاده از سیستم های انرژی خورشیدی از جمله موارد کاهش مصرف انرژی در سالن های پرورش مرغ گوشتی است.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات تجربی و تئوری، مقدار مصرف گازوئیل برای هر عدد مرغ، در دوره پرورش به طور متوسط، در فصل زمستان بین دو تا دو و نیم لیتر، و در فصل بهار و پائیز، بین یک تا یک و نیم لیتر می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات ارائه شده در مورد عایق کاری ساختمان و استفاده از مبدل های بازیاب گرما، طرح بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود افزود: سرانه مصرف گازوئیل برای هر عدد مرغ، به کمتر از یک لیتر، در دوره پرورش، خواهد رسید.

دکتر رحیمی افزود: با اجرای این روش در این صورت گازوئیل مصرفی، برای یک سالن ده هزارتائی از عدد چهل تا پنجاه هزار لیتر (در دو دوره پرورش)، به کمتر از بیست هزار لیتر (در دو دوره پرورش) خواهد رسید.


نظر شما :