تمرینات رصدی تیم ملی المپیاد نجوم ایران در رصدخانه دانشگاه کاشان

۱۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۴۶
کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: تیم ملی المپیاد نجوم ایران تمرینات رصدی خود را در رصدخانه این دانشگاه انجام می دهند.
 کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: تیم ملی المپیاد نجوم ایران تمرینات رصدی خود را در رصدخانه این دانشگاه انجام می دهند.

مهندس صفایی اظهار داشت: تمرینات رصدی این تیم در دو بخش کار با ابزارهای نجومی و تصویربرداری با ccd بوسیله تلسکوپ اصلی رصدخانه دانشگاه کاشان به مدت دو روز انجام می شود.

وی، قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه و برخورداری از تجهیزات مناسب نجومی و دارا بودن آسمان صاف این منطقه را از جمله دلایل انتخاب حضور تیم الپیماد نجوم ایران در رصدخانه دانشگاه کاشان برشمرد و افزود: ترویج، آموزش نجوم در سطح دانشگاهی و پژوهش در زمینه اخترشناسی مهم ترین اهداف این مجموعه در نظر گرفته شده است. 

وی خاطر نشان کرد: امسال نیز همچون سال گذشته ایران با دو تیم در المپیاد جهانی نجوم شرکت می کند.

به گفته وی، این مسابقات مرداد ماه سال جاری در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار می شود.

رصدخانه  در هفتم شهریور 1385  با زیر بنای حدود 150 متر مربع و فضای  حدود 2000 متر مربع  شامل پارکینگ و فضای سبز به عنوان فاز اول این مجموعه راه اندازی گردید.

 در حال حاضر یازده ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویر برداری مهم ترین ابزار های نجومی این رصدخانه را تشکیل می دهد. گنبد تمام اتوماتیک رصدخانه با قط 2/4 متر و به صورت دو جداره ساخته شده و تلسکوپ اصلی رصدخانه را در خود جای داده است.

تلسکوپ با قطر دهنه 16 اینچ مستقر در گنبد در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین تلسکوپ های ایران محسوب می شود. شش دستگاه تلسکوپ در انواع اندازه های گوناگون با قطر دهنه 8/4 اینچ تا 12 اینچ و چهار دستگاه دوربین دوچشمی بزرگ دیگر ابزارهای اپتیکی این مجموعه را شامل می شود. یک دستگاه دوربین CCD ، یک دستگاه videoCCD و یک دوربین عکاسی دیجیتال با قابلیت تصویربرداری نجومی ، ابزارهای تصویربرداری رصدخانه را تشکیل می دهد.

  یک دستگاه آسمان نمای آموزشی، مجموعه ای از کتاب ها به زبان فارسی و زبان اصلی شامل کتاب های نجوم مقدماتی و حرفه ای و نجوم قدیم و یک بانک نرم افزار و فیلم های آموزشی نجومی نیز از جمله امکانات این رصدخانه است.


( ۱ )

نظر شما :