رییس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان: متوسط تابش خورشید در کاشان 300 ساعت در ماه است

۱۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۱۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۳۶
رییس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان گفت: متوسط تابش خورشیدی در کاشان و مناطق مجاور آن، ماهانه حدود 300 ساعت است
 رییس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان گفت: متوسط تابش خورشیدی در کاشان و مناطق مجاور آن، ماهانه حدود 300 ساعت است.

دکتر مهدی محمدی مهر اظهار داشت: این تابش از متوسط تابش ماهانه در بسیاری از کشورهای منطقه، که سرمایه گذاری های عظیمی در راستای استفاده از انرژی خورشیدی انجام داده اند، بسیار بیشتر است.

 وی، جهت گیری تحقیقات و پژوهش ها در راستای استفاده از این انرژی خدادادی را از اهداف این پژوهشکده ذکر کرد و افزود: تحقیقات کاربری انرژی خورشیدی در زمینه تبدیل انرژی خورشیدی در شاخه دمای پایین(گرمایش و سرمایش)، تبدیل گرمایی دما بالا(نیروگاههای خورشید) و تبدیل الکتروشیمیایی (پیل سوختی) را از دیگر اهداف و برنامه های این پژوهشکده است.

دکتر محمدی مهر، تعداد طرح های ارائه شده این پژوهشکده را 14 طرح بر شمرد و یادآورشد: همچنین 39 مقاله از اعضای هیات علمی این پژوهشکده، در مجلات بین المللی نمایه شده است.

وی، بررسی جهت گیری ساختمان و اثر سایبان در کاهش مصرف انرژی، امکان سنجی و ارزیابی اقتصادی استفاده از گرمایش خورشیدی برای گرمایش مرغداری ها در اقلیم های مختلف ایران، اجرای طرح پایلوت تولید همزمان قدرت، گرما و سرما (CCHP) و بهبود سیستم احتراقی آبگرمکن های مخزنی خانگی به منظور افزایش بازده حرارتی و کاهش مصرف سوخت را از جمله طرح های تحقیقاتی- کاربردی انجام شده یا در حال انجام در پژوهشکده انرژی نام برد.

دکتر محمدی مهر افزود: 19 عدد آبگرمکن خورشیدی با حمایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور در دانشگاه کاشان نصب شده است و همچنین  پروژه های طراحی و ساخت سیستم تولید همزمان برق و حرارت در مقیاس کوچک (MCHP)، طراحی و ساخت پایلوت سیستم گرمایش و سرمایش خورشیدی، استقرار سامانه برق خورشیدی (فتوولتائیک)، نانوایی خورشیدی و  توسط این پژوهشکده در دست بررسی یا انجام است.

لازم به ذکر است که پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان در سال 1386 در راستای اهداف تصریح شده در قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله برنامه چهارم توسعه و برنامه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شده است.

 


نظر شما :