آموزش و تربیت افراد متخصص در رشته هوش مصنوعی به منظور رفع نیازهای کشور

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵ کد : ۱۸۶۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۱۰

مدیر گروه آموزشی مهندسی هوش مصنوعی دانشگاه کاشان از آموزش و تربیت افراد متخصص در رشته هوش مصنوعی به منظور رفع نیازهای کشور در این دانشگاه خبر داد.

دکتر فرشته دهقانی افزود: هوش مصنوعی شاخه­‌ای از مهندسی کامیپوتر با هدف طراحی و تولید ماشین‌ها و برنامه‌های هوشمند است، به نحوی که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشند.

وی با بیان اینکه  این گرایش مشتمل بر دروس نظری، عملی و تحقیقاتی در زمینه هوشمندسازی کامپیوترها و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر با الهام از ویژگی‌های موجودات زنده و بالاخص انسان می‌باشد، خاطر نشان کرد: از اهداف این رشته، ایجاد قابلیت‌هایی همچون تحلیل اطلاعات، استدلال، یادگیری و رفتار هوشمندانه، حس بینایی، درک و تولید زبان و گفتار در کامپیوترها است.

دکتر دهقانی افزود: هوش مصنوعی سبب ایجاد پیشرفت شگرفی در علم به خصوص در دهه‌های اخیر شده است، به نحوی که دامنه این پیشرفت به هیچ وجه به یک علم خاص محدود نبوده و تمامی علوم حتی علوم انسانی را دربرگرفته است. این در حالی است که گستره کاربرد و حوزه پژوهشی آن همچنان روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه امروزه استفاده از روش‌­ها و الگوریتم­‌های هوشمند در اغلب صنایع مرتبط با کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی، مالی و تجاری، رسانه نظامی، امنیت اطلاعات و مانند آن اهمیت چشمگیری پیدا کرده‌­ و لزوم استفاده از آن در دوران پسا کرونا ضرورت بیشتری یافته است، اظهار داشت:  لذا آموزش و تربیت افراد متخصص در رشته هوش مصنوعی به منظور رفع نیازهای کشور، کاربردی‌سازی محصولات هوش مصنوعی و همچنین از منظر ایجاد فرصت‌های فراگیر و متنوع برای همه افراد جامعه اهمیت فراوان دارد.

دکتر دهقانی با اشاره به اینکه دانشگاه کاشان اقدام به پذیرش دانشجویان مقطع دکتری و ارشد با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه هوش مصنوعی به ترتیب از سال 1390 و 1399  کرده است، افزود: گروه هوش مصنوعی به صورت یک گروه آموزشی مجزا از سال 1400 در دانشگاه کاشان شروع به فعالیت نموده است.

مدیر گروه آموزشی مهندسی هوش مصنوعی دانشگاه کاشان با بیان اینکه دوره کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش هوش مصنوعی مشتمل بر دروسی مانند پردازش تصویر، ویدئو، صوت و زبان طبیعی، روش‌های یادگیری ماشین با استفاده از داده های ساخت یافته و ساخت نیافته، تشخیص الگو، شبکه‌های عصبی و ژرف، تصمیم‌گیری‌ها و الگوریتم‌های بهینه به صورت نظری و عملی است، افزود: هدف از این دوره، تربیت متخصصینی است که  علاوه بر تسلط کافی با مباحث نظری مطابق با استاندارد‌های جهانی و به روز در زمینه هوش مصنوعی، قابلیت بکارگیری عملی و توانایی استفاده از آن در زمینه‌های متفاوت را دارا باشند. به نحوی که بتوانند در پیشرفت جامعه و مرزهای دانش نقش بسزایی ایفا کنند .

دانش­‌آموختگان این دوره قابلیت و مهارت­‌های زیر را خواهند داشت: 

قابلیت پیاده‌سازی مدل­ها و الگوریتم­‌های هوشمند در مقیاس‌­های مختلف و کاربردهای متنوع

طراحی سیستم های خبره برای انواع کاربردها

کار در زمینه زبان شناسی محاسباتی مانند ایجاد مترجم‌های کامپیوتری

طراحی نرم افزار های هوشمند کامپیوتری مانند انواع بازی ها

تحلیل کامپیوتری تصاویر و ویدئو برای کاربردهای مختلف

توانایی تشخیص روش و راهکار مناسب در برخورد با مسایل مختلف در حوزه هوش مصنوعی 

قدرت طراحی، تحلیل، و مقایسه مدل­‌ها و الگوریتم‌­های هوشمند مختلف از لحاظ دقت، سرعت، قابلیت اطمینان، مقاوم بودن در مقابل تغییرات محیط، و سازگاری با مشخصات مسأله در دامنه مورد نظر.

افزودن ویژگی­‌های هوشمندانه به سیستم­‌های کامپیوتری موجود در صنایع، ادارات، مؤسسه­‌های علمی و تحقیقاتی، و همچنین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

قابلیت کار گروهی و تیمی برای تولید سیستم­‌های هوشمند در مقیاس­‌های بزرگ

بهینه سازی مراحل تولید در کارخانه ها

طراحی و تولید سامانه های خودکار

کلید واژه ها: هوش مصنوعی دانشگاه کاشان مهندسی کامپیوتر


( ۴ )

نظر شما :