آیت الله نمازی: عبادت تامین کننده سلامت روح انسان است

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۸۵۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۲۴
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: عبادت، تامین کننده سلامت روح و روان انسان است.
 نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: عبادت، تامین کننده سلامت روح و روان انسان است.

آیت الله عبدالنبی نمازی، در جمع معتکفین دانشگاه کاشان، اعتکاف را فرصتی برای تغییر و خودسازی انسان دانست و اظهار داشت: این ایام فرصت بسیار مناسبی برای پرورش جسم و روح و بازسازی فکر انسان است.

وی افزود: این ایام زمان با ارزشی است تا انسان خود را از دنیا و زنگارهای مادی جدا نموده و در خلوت خویش به راز و نیاز بپردازد و لغزش ها و کاستی هایش را جبران کند.

آیت الله نمازی، اعتکاف را در لغت به معنای گرایش و تمایل  به سوی حقیقت دانست و تصریح کرد: اعتکاف در فقه به معنای این است که انسان داوطلبانه خودش را سه روز در یک مکان معنوی با انگیزه الهی بازداشت اختیاری می کند.

وی، با اشاره به اینکه در نظام آفرینش، انسان ابتدا خام و جاهل آفریده شده است، افزود: خداوند انسان را آفریده است برای اینکه با جهلش مبارزه کند و این تحقق نمی یابد مگر با جهاد علمی.

به گفته وی، منشاء بسیاری از ظلم ها و تبهکاری هایی که  نااهلان بر بشریت حکومت می کنند و بسیاری از گرفتاریهای فردی و اجتماعی در عرصه جهانی، جهالت انسان هاست.

امام جمعه کاشان، دیگر خصوصیات انسان را مجذوب شدن جاذبه ها ذکر کرد و افزود: آن نیرو و سرمایه ای که انسان را می تواند در برابر جاذبه ها مغلوب کند، عنصر  ایمان، تقوی و زهد گرایی است.

وی، نفس انسان را از دیگر عناصر حاکم بر انسان دانست و گفت: نفس، عنصر پیچیده و ناشناخته ای است که بسیاری از مردان بزرگ را خلع سلاح  کرده و آنها را مغلوب کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تنها سرمایه انسان را معرفت بیان کرد و افزود: معرفت، سلاح مبارزه با همه تهدیدات، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی است.

آیت الله نمازی خاطر نشان کرد: با آموزش احکام دین و معرفت وبهره گیری از این ایام و ماه های مبارک، می توان در برابر همه ناملایمات و جهالت ها مبارزه کرد.

وی، به دانشجویان معتکف توصیه کرد تا با تقویت روحیه و اراده قدر این روزها و فرصت به دست آمده را بدانند و با دقت و تامل از آن به خوبی استفاده کنند.

آیت الله نمازی خاطر نشان کرد: تنها با این پشتوانه است که انسان می تواند با عزم و اراده ی مستحکم و در راه راست گام بردارد تا به دریای بی کران مهر و انس پروردگار متصل گردد.


نظر شما :