امام جمعه کاشان: قرآن پژوهی باید محور فعالیت‌های پژوهشی باشد

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۸۴۴۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۷

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: قرآن پژوهی باید محور فعالیت های پژوهشگران و استادان دانشگاهها قرار گیرد.

آیت الله سلیمانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان، افزود: از آنجا که  دانشگاه کاشان دین مدار، اساتید متدین و دانشجویان مذهبی و مبتنی بر اساس دین دارد باید تدبر در قرآن در این مرکز علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی تاریخ علمای کاشان را بسیار درخشان و زبانزد در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: فیض کاشی بنیانگذار وحدت  آن زمان بودند.

وی با بیان اینکه کاشان به لحاظ تراز انقلاب نیز همیشه پیشگام و یک هزار و 700 شهید و 70 سردار شهید را تقدیم انقلاب کرده است افزود: دانشگاه ها باید به این موضوعات مهم توجه داشته باشند .

نماینده ولی فقیه با اشاره  به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که بین مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی فاصله است افزود: سهم ما از قرآن کم است و استانداردهای علمی دنیا را باید نشانه بگیریم و به این سمت و سو حرکت کنیم.

آیت الله سلیمانی پژوهش را جوهره عالم و دانشمند دانست و خاطر نشان کرد: استادان دانشگاه  و پژوهشگران بایستی نسبت به زمان حرکت کنند و به مدیریت زمان توجه داشته باشند.

پژوهش ها باید ماندگار، مساله محور و ماموریت گرا باشد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان هم در این مراسم با عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تبریک به پژوهشگران نمونه دانشگاه کاشان افزود: پژوهشگران دانشگاه کاشان مهمترین نقش آفرینان این دانشگاه در کسب افتخارات هستند.

حجت الاسلام دکتر خسروی خاطر نشان کرد: پژوهش هایی که صورت می گیرد یکی از ویژگیهایش باید این باشد که ماندگار باشد.

وی مساله محوری را دیگر ویژگیهای پژوهش عنوان کرد و اظهار داشت: پژوهش ها باید به سمت حل مشکلات جامعه سوق داده شود و ماموریت گرا باشد.

 دانشگاه مردمی و جامعه محوری شعار دانشگاه کاشان

رئیس دانشگاه کاشان دانشگاه مردمی و جامعه محوری را شعار دانشگاه و یکی از اولویت های مهم این دانشگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به پتانسیل های خوب منطقه فرهنگی کاشان و ظرفیت های نیروی انسانی بالقوه این دانشگاه باید سعی شود تا علم و پژوهش، کاربردی و در راستای رفع نیازهای مردم استفاده شود.

دکتر عباس کتابی دانشگاه کاشان را به لحاظ کیفیت پژوهش رتبه نخست در کشور دانست و اظهار داشت: این دانشگاه همچنین در نظام آی اس سی جزء 11 تا 20 دانشگاه برتر است و در نظام های بین المللی  و شاخصی کیفیت پژوهشی خوش درخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگران باید اتاق فکر جامعه باشند خاطر نشان کرد: جامعه از اساتید دانشگاه انتظار دارد که در راستای رفع معضلات جامعه بیشتر گام بردارند.

دکتر کتابی ابرچالش کشور را موضوع اشتغال عنوان کرد و افزود: این موضوع در بین دانش آموختگان دانشگاهی بیشتر است که دانشگاه باید کارآفرینی دانشجویان را مد نظر داشته باشند.

رئیس دانشگاه کاشان توسعه شرکت های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: باید از ظرفیت های پارک علم و فناوری و مرکز رشد و مرکز نوآوری و تجاری سازی و همچنین ظرفیت های منطقه کاشان برای رفع مشکل اشتغال دانشجویان بهره برد.

دکتر کتابی خروج نخبگان را از معضلات کشوربرشمرد و از معاون امور مجلس رئیس جمهور خواست تا به این امر مهم توجه داشته باشند و نخبگان را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

حمایت از تحقیقات بنیادین و شرکت های دانش بنیان و تحقیقات کاربردی

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان هم در این مراسم با تبریک هفته پژوهش یکی از سیاست ها و ماموریت های این دانشگاه را جهت دهی پژوهش های دانشگاهی به سمت نیازهای منطقه عنوان کرد و افزود: حمایت از تحقیقات بنیادین و شرکت های دانش بنیان و تحقیقات کاربردی به خصوص در حوزه علوم اجتماعی و انسانی باید موردتوجه قرار گیرد.

دکتر مهدی شبانی به کسب افتخارات دانشگاه کاشان در نظام های علمی و بین المللی اشاره کرد و افزود: اخیرا بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، 27 پژوهشگر این دانشگاه در ردیف دو درصد دانشمندان بین المللی و 5 استاد پراستناد این دانشگاه نیز جزء یک درصد دانشمندان برتر ایرانی قرار گفتند.

وی به کسب رتبه دوم دانشگاه کاشان در نظام رتبه بندی تایمز در سال 2021 اشاره کرد و ااظهار داشت: دانشگاه کاشان همچنین در کیفیت پژوهش نیز رتبه نخست قرار گرفته است.

وی کسب افتخارات دانشگاه کاشان را مرهون تللاش های شبانه روزی مجموعه کارکنان این دانشگاه اعم از استاد، کارمند و دانشجویان عنوان و اظهار امیدواری کرد: تا با تلاش هر چه بیشتر بتوان علم به تولید محصول و ثروت آفرینی تبدیل شود.

در پایان این مراسم از استادان و دانشجویان نمونه پژوهشی و نمونه آموزشی تجلیل شد.

کلید واژه ها: هفته پژوهش دانشگاه کاشان


( ۴ )

نظر شما :