شرکت پلاسما فناوران کویر مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان مجوز دانش بنیان دریافت کرد

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۸۴۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۴۴

معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان گفت: با ارزیابی صورت گرفته توسط کارگروه ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری کاشان در جمع شرکت‌های دارای مجوز محصول دانش‌بنیان کشور قرار گرفت.

 دکتر مهدی شبانی افزود: شرکت پلاسما فناوران کویر توانسته است در زمینه تولید سیستم‌های تصفیه و ضدعفونی کننده محیط و آب بر پایه پلاسما، مجوز دانش‌بنیان تولیدی را دریافت نماید.

وی اظهار امیدواری کرد: اینگونه فعالیت‌های علمی و فناورانه که گامی در جهت کاربردی نمودن تحقیقات دانشگاهی و توسعه اقتصاد دانش بنیان می باشد با حمایتهای بیشتر منجر به کارآفرینی و رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای کشور عزیزمان ایران خواهد شد.

دکتر زینب رحمانی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان و مدیر عامل شرکت پلاسما فناوران کویر که پیشتر سابقه ثبت اختراع "دستگاهی جهت تصفیه پساب نساجی با استفاده از فناوری پلاسمای سرد" را در کارنامه خود دارد، افزود: این شرکت ابتدا فعالیت خود را در قالب هسته در مرکز رشد دانشگاه کاشان آغاز و در سال 98 بصورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در مرکز تجاری سازی و نوآوری دانشگاه اسقرار یافت و سپس از سال 99 در پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی به فعالیت خود ادامه داد داده است.

وی اظهار داشت: این شرکت که از نخستین شرکتهای فعال در حوزه تولید دستگاه های ضدعفونی هوا در ابتدای شیوع ویروس کووید 19 است، با رصد دقیق و به موقع نیازها و مشکلات جامعه، درصدد رفع آنها با استفاده فناوری های نوین و دوستدار محیط زیست برآمده است.

دکتر رحمانی با بیان اینکه سامانه پرتابل تولید کننده آب فعال شده با فناوری پلاسما توانسته تاییدیه دانش بنیان را دریافت کند، افزود: این محصول یک محلول ضدعفونی کننده موثر جهت گندزدایی و پاکسازی سطوح، محیط و مواد آلوده به میکروارگانیسمها فراهم کند. استفاده از آب فعال پلاسمایی جهت ضدعفونی از دسته فناوریهای سطح بالا (High Tech)  محسوب می شود که در سال های اخیر برخی از کشورهای توسعه یافته بصورت صنعتی در این زمینه وارد شده اند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی شرکت پلاسما فناوران کویر در طراحی و ساخت این محصول و سایر محصولات شرکت، بومی سازی فناوری پلاسما در سطح کشور می باشد، افزود: در همین راستا تولید تجاری دستگاه حاضر صورت گرفته که دارای مزایایی همچون کمک به بهداشت محیط، حفظ محیط زیست بدلیل حذف مواد شیمیایی مضر، صرفه جویی اقتصادی و حذف هزینه های جاری، رشد و بالندگی علمی و فناوری کشور، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر استقلال کشور در دستیابی به محصولاتی با فناوری بالا در شرایط تحریم و گامی موثر در جهت جهش تولید است.

وی خاطر نشان کرد:  این دستگاه می تواند با طراحی سفارشی، قیمت منطقی و پشتیبانی پس از فروش قوی، در اختیار مصرف‌کنندگان اعم از سازمانهای دولتی و خصوصی قرار گیرد که ویژگی‌هایی همچون کارکرد دائم بدون نیاز به ماده مصرفی، تاثیرگذاری بالا بنا به گواهی آزمایشگاه معتمد سازمان غذا و دارو، عدم وجود باقیمانده های مضر، عدم آسیب به محیط زیست و فارغ از محدودیتهای ناشی از تهیه، حمل و نقل و انبارداری مواد شیمیایی از فواید بکارگیری آن می باشد.

بر اساس قانون "حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات"، مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی، "شرکتها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود".

کلید واژه ها: پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی دانشگاه کاشان دانش بنیان شرکت های دانش بنیان


( ۲ )

نظر شما :