آیت الله نمازی: ولایت لازمه حکومت اسلامی است

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۴۹ کد : ۱۸۳۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۷۷
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: ولایت و رهبری لازمه حکومت اسلامی است.
 نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: ولایت و رهبری لازمه حکومت اسلامی است.

آیت الله عبدالنبی نمازی، در جلسه فقه سیاسی در جمع استادان دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه مبحث رهبری، بشری نبوده و امری الهی است، اظهار داشت: امامت و رهبری برای نجات مردم از شرک، ظلم ، جهل و تفرقه است و تلاش امامان معصوم (ص) هم برای اجرای احکام و قوانین الهی بوده است.

وی افزود: در زمان غیبت که امت اسلامی دسترسی به امام عصر(عج) ندارند امامت و ولایت به فقیه جامع الشرایط  تفویض شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، دین اسلام را معجزه و اکمل ادیان دانست و یادآورشد: اسلام با دستورات دینی که به پیامبر و ائمه معصومین(ع) نازل کرده است هیچ نقطه ابهامی را در زندگی و معاش بشر بدون تدبیر و پاسخ نگذاشته است.

وی، شرط قبولی اعمال را ولایت بیان کرد و اظهار داشت: ولایت در اصل از آن پروردگار بوده و پیامبر(ص) و امامان معصوم نیز انواعی از ولایت را از جانب خدواند باری تعالی دراختیار دارند.

آیت الله نمازی، ولایت تکوینی و ولایت تشریعی را از جمله انواع ولایت ها ذکر کرد و افزود: ولایت تکوینی یعنی پیامبر و ائمه معصومین (ع) در نظام طبیعت قدرت تصرف دارند و ولایت تشریعی بدین معنی است که پیامبر و ائمه(ع) می توانند بر کرسی شریعت بنشینند و احکام الهی را برای جامعه بیان کنند.

به گفته وی، نوع دیگر ولایت تشریعی نیز هست که پیامبر و ائمه در مناسبت ها و شرایط خاص می توانند حکمی را معطل و تعطیل کنند.

 امام جمعه کاشان خاطر نشان کرد: ولایت در احوال شخصیه از نوع دیگر ولایت است  که پیامبر و امامان معصوم ولایت دارند در کارهای شخصی افراد تصرف و امر و نهی کنند.

آیت الله نمازی، ولایت در کارهای شخصی معصوم  و ولایت بر منصب داوری از دیگر انواع ولایت ذکر کرد و افزود: سه ولایت تشریعی، تصدی منصب قضا و داوری و تصدی تاسیس حکومت و اداره حکومت، برای جانشینان ائمه در عصر غیبت ثابت است.

 به گفته وی، ولایت فقیه یکی از انواع ولایت تشریعی است که در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط عهده دار ولایت رهبری جامعه اسلامی می گردد.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه، همیشه تضاد و تعارض بین حق و باطل و اسلام واستکبار وجود داشته است افزود: پیروزی حقیقی همیشه از آن اسلام بوده و هست و باقی خواهد ماند. 


نظر شما :