ثبت طرح عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان در دفتر ثبت اختراعات ایالات متحده

۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۱۸۱۹۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۳۲۴

طرح تحقیقاتی دکتر "مسعود صلواتی نیاسر" عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید.

دکتر صلواتی عنوان این طرح را "تولید بنزین با عدد اکتان بالا از میعانات گازی به کمک فن آوری نانو"، عنوان کرد و افزود: امروزه میعانات گازی به عنوان یکی از ضایعات پالایشگاهی توجه ویژه ای را در تهیه سوخت های با کیفیت از جمله بنزین به خود جلب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در طرح ارایه شده میعانات گازی پارس جنوبی به عنوان خوراک در تهیه بنزین مورد استفاده قرار گرفت. از انجا که این خوراک حاوی الاینده های زیادی از جمله سولفور می باشد در مرحله نخست، سولفورزدایی با استفاده از نانو کاتالیست و روش اکسیداسیون انجام گرفت. در مرحله دوم برای بهبود کیفیت سوخت و عدد اکتان بالا از نانو اکتان بوستر که امتیاز اصلی طرح می باشد استفاده گردید تا میزان عدد اکتان ان به حد بنزین سوپر افزایش یابد.

دکتر صلواتی خاطر نشان کرد:  این سوپر اکتان بوستر که با فرمولاسیون جدید و با استفاده از تکتولوژی روز دنیا تولید می شود.

وی افزایش بسیار زیاد عدد اکتان سوخت در مقایسه با محصولات مشابه، نسبت استفاده بسیار کم جهت افزایش عدد اکتان، از بین بردن بوی بد بنزین با غیرفعال کردن ترکیبات مزاحم گوگرد و قابلیت استفاده به عنوان عامل رنگ (سبز) را از مزیت ها و ویژگیهای این طرح عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان افزود:  نتایج این پژوهش می تواند گام مؤثری در زمینه بومی سازی و دستیابی ایران به دانش فنی تولید سوخت پاک با عدد اکتان بالا با بکارگیری تکنولوژی نانو و نانو اکتان بوسترها باشد.

دکتر صلواتی خاطر نشان کرد: تولید موفق نمونه آزمایشگاهی این نوع بنزین، با توجه به این نکته که تولید اکتان بوسترها با تکنولوژی نانو برای اولین بار در ایران قرار است اتفاق افتد، می تواند کشور ایران را در رقابت با سایر کشورهای پیشرفته فعال در این زمینه بیش از پیش مطرح نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه تولید موفق این نوع بنزین ارزان و با راندمان بالا، می تواند زمینه ساز بهره گیری هرچه بیشتر از انرژی های تمیز در کشور و کاهش مصرف منابع نفت خام گردد، افزود: تولید این نوع بنزین باعث عدم وابستگی کشور به تکنولوژی خارجی و امکان ارزآوری و ایجاد اشتغال را فراهم سازد.


لینک دانلود فایل

نظر شما :