کرسی آزاداندیشی افزایش جمعیت در ایران امروز در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۸۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۱۲
کرسی آزاداندیشی با موضوع"افزایش جمعیت در ایران امروز" در تالار آزادی دانشگاه کاشان با حضور دانشجویان برگزار شد.

در این نشست دو نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی به عنوان تیم مخالف و دو نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و مهندسی معدن این دانشگاه به عنوان تیم موافق به ایراد نظرات خود پرداختند.

 این کرسی به همت تشکل های دانشجویی بسیج و جامعه اسلامی و با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه کاشان برگزار گردید.

اهم نظرت بیان شده توسط گروه مخالف افزایش جمعیت در ایران امروز به شرح ذیل می باشد:

- با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و مشکل اشتغال و ازدواج جوانان، مساله افزایش جمعیت نباید تبدیل به دغدغه اصلی ما شود.

- نرخ متعادل رشد جمعیت طبق نظر انجمن جمعیت شناسی ایران صفر تا چند دهم است.

- اگر جمعیت ایران بر طبق این روال رشد داشته باشد و کاهش پیدا نکند تا 50 سال آینده جمعیت ایران به 150 میلیون نفر خواهد رسید که سوال اینجاست که آیا امکانات لازم برای سامان دهی آن را خواهیم داشت؟

- امروزه یک سوم جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند که طبق گفته جمعیت شناسان در سال 1415 به بالای 60 سال خواهند رسید و آیا تشویق به باروری کار درستی برای جلوگیری از پدیده سالخوردگی جمعیت است؟ در صورتی که این طرح ایجاد یک دور باطل در شکل گیری ساختار سنی کشور است.

- وقتی نرخ باروری بوسیله بالا رفتن سطح تحصیلات مردم، اشتغال زنان و بالارفتن سطح بهداشت کاهش پیدا می کند افزایش آن کار آسانی نیست و به کار فرهنگی نیاز دارد.

- سیاست های عجولانه دولت برای افزایش جمعیت مانند حذف بودجه تنظیم خانواده، تبعاتی مانند بالا رفتن تعداد فرزندان ناخواسته و به تبع آن بالا رفتن سقط جنین را به دنبال خواهد داشت.

- افزایش جمعیت فقط با کار فرهنگی و اجتماعی میسر است و در این مساله نباید فقط به فکر کمیت جمعیت بود باید کیفیت را هم در نظر داشت.

- اگر مشکل اشتغال و ازدواج حل شود و به تبع آن توسعه و رفاه افزایش پیدا کند خود به خود افزایش جمعیت را در پی خواهد داشت.

- مردم در جامعه امروزی با توجه به شرایط روز زندگی می کنند و تبلیغ و تشویق دولت برای افزایش باروری بی نتیجه است چون اعتماد ملی وجود ندارد.

اهم نظرات بیان شده توسط گروه موافق افزایش جمعیت در ایران امروز عبارتند از:

- نرخ رشد جمعیت به 29/1 رسیده که اگر این امر ادامه یابد نرخ رشد به صفر و بعد منفی می شود بصورتی که در هفتاد سال آینده طبق پیش بینی سازمان ملل جمعیت ایران به 31 میلیون نفر خواهد رسید که 50 درصد آن بالای 60 سال سن دارند.

- سالخوردگی جمعیت نبود نیروی کار را در آینده در پی خواهد داشت که در این صورت مجبور به پذیرش مهاجر خواهیم بود که تبعات زیادی را برای ما ایجاد می کند.

- با توجه به نقش استراتژیک ایران و عداوت های زیاد با کشورمان، با جمعیت کم نمی توانیم ارتش و سپاه نیرومندی برای حفظ امنیت ملت داشته باشم.

- سالخوردگی جمعیت به نظام درمانی کشور آسیب می رساند و هم چنین بر هزینه ها و سیاست های تامین اجتماعی ضربات سنگینی را وارد خواهد کرد.

- ما قائل به انفجار جمعیت نیستیم ما قائل بر افزایش جمعیت متناسب با اهداف و شرایط کشورمان هستیم.ما باید بسترهای لازم را برای افزایش جمعیت ایجاد کنیم و اینکه حداقل بتوانیم نرخ رشد جمعیت را ثابت نگه داریم تا به جمعیت متناسب برسیم.

- قبل ازاینکه در زمینه جمعیت به بحران برسیم باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

- در خانواده کم جمعیت تخیله روحی و احساسی انجام نمی شود که خود تبعات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

- این اعتقاد که اگر دو فرزند داشته باشیم می توانیم برای آنها امکانات تهیه کنیم و اگر چهار فرزند داشته باشیم دیگر این توانایی را نخواهیم داشت درست نیست چون ما در مورد ایران اسلامی صحبت می کنیم نه ایران سکولار و مسلمان به چیزی به نام رزق اعتقاد دارد و به حداکثری نعمت اعتقاد ندارد و به حداکثری برکت اعتقاد دارد.


( ۱ )

نظر شما :