ابداع و اختراع دار قالی بافی بدون دوخت توسط استادان گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۷۹۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۴۴۱

استاد فتحعلی قشقایی فر ومحمد حسن سیف استادان گروه فرش دانشکده معماری و هنر  دانشگاه کاشان، دار قالی بافی با امکان پایین کشی بدون نیاز به میخ، تسمه و دوخت را ابداع و اختراع کردند.

مدیر گروه فرش دانشگاه کاشان با بیان اینکه دار قالی بافی یکی از ابزار مهم در تولید فرش دستباف می باشد، افزود: کانون‌های قالی بافی مانند:اصفهان، کاشان، اراک، کرمان، قم ... از دارهای سنتی استفاده می شود که در حین بافت برای کنترل و ثابت نگهداشتن فرش روی آن دوخت و یا تسمه و  میخ زده می شود که این عمل باعث آسیب و صدمه دیدن فرش می گردد که در نهایت فرش را عیب دار کرده و برای رفع آن باید هزینه بیشتری صرف گردد.
استاد فتحعلی قشقایی فر افزود: با توجه به تجربه و شناخت گروه همکار از این مشکل این تصمیم گرفته شد تا با مطالعه و بررسی دقیقتر، راهی برای رفع ان پیشنهاد گردد.
عضو هیات علمی گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: با مطالعه و آزمون و خطا به مدت یک سال،ایده ای طراحی شد که پس از داوری و تایید توسط کارشناسان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به ابداع و ثبت اختراع دار قالی بافی فارسی با امکان پایین کشی بدون نیاز به میخ، تسمه و دوخت گردید.
 استاد قشقایی فر تاکید کرد: این روش دار قالی، قطعات تعبیه شده در قسمت زیر دار در زمان بافت، امکان پایین کشی در قالی های فارسی باف (اصفهان، کاشان، اراک، قم، کرمان و...) را به روشی علمی و ساده بدون نیاز به اتصال با میخ و تسمه و دوخت در پایین دار قالی بافی میسر می کند و همچنین امکان استاندارد سازی دارهای قالیبافی فارسی قدیمی و تعبیه این قابلیت بروی آنها نیز وجود دارد.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر گروه فرش قالیبافی


( ۱۰ )

نظر شما :