هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان

حجت الاسلام سیدحسین یثربی : اندیشه و تولید علم نیازمند حریت و آزادگی است

تعداد بازدید:۱۱۴۷
حجت الاسلام سیدحسین یثربی : اندیشه و تولید علم نیازمند حریت و آزادگی است

حجت الاسلام سید حسین یثربی نوه آیت الله سید مهدی یثربی با بیان اینکه  علم برای پیشرفت و توسعه جوامع ضروری است گفت: تولید و فرایندی که منتهی به تولید علم و پیشرفت جوامع می شود از دو رکن اندیشه و طرح مساله تا تولید علم هر دو محتاج و نیازمند حریت و آزادگی است.

وی افزود: علمی که توسط دخالت هایی از دست های بیرون باشد و علم منهای مردم در کار باشد، یا پاسخ های نادرست به مساله داده می شود و توهم وجود مساله را موجب می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: علمی که به آنچه مردم به آن نیاز دارند پاسخ داده نمی شود و نه آن جوابی که داده می شود مشکلی از مسایل مردم را حل نمی کند شبه علم و شبه نخبگان بوجود می آید کسانی که جسم و درکشان نه به نیازهای مردم و بلکه به دستان قدرت است.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین(ع) که بیشترین جایی که عقول بر خاک می افتند جایی است که در خشش طمع ها در کار باشد افزود: علمی که در خدمت طمع باشد در هر نهادی از نهادهای علمی چه در حوزه و چه در دانشگاه ، مشکلی را حل نخواهد کرد.

آیت الله یثربی علت اصلی زوال و فروپاشی دولت ها را تسلط غیرنخبگان به عنوان نخبگان عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: همانگونه که این ساختمان و نهاد بر اساس تفکرات انسان های آزاده شکل گرفته است محل تولد و محل شکل گیری نخبگان آزاده افتخارآفرین برای همه مردم باشد.


( ۴ )

نظر شما :