ماه رمضان؛ ماه جلای روح و طهارت قلب است

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۷۵۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۵۱
ماه رمضان؛ ماه جلای روح و طهارت قلب است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان گفت: در ماه مبارک رمضان هر کس به اندازه معرفت و توجهی که نسبت به حضرت حق دارد میتواند از آن نعمات و مهمانی ای که خداوند ترتیب داده است استفاده کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروی در بیان نکاتی درخصوص ماه مبارک رمضان افزود: در مورد ماه مبارک رمضان میتوان گفت این ماه دو وجه دارد یک وجه آن ظاهری و وجه دیگر آن باطنی است.

وجه ظاهر آن اینست که ماه رمضان مثل همانند ماه ها است و می آید و میگذرد.

اما وجه باطنی آن این است که میفرماید «دُعِیتُم فِیهِ اِلی ضِیافَتِ اللهَ» یعنی شما دعوت شده اید به مهمانی خداوند متعال، اینکه انسان به مهمانی خداوند وارد میشود لازمه این مهمانی و استفاده کردن از آن رعایت کردن آداب آن است، و آن اینکه هر کس به اندازه معرفتی که نسبت به حضرت حق دارد میتواند از آن نعمات و مهمانی ای که خداوند ترتیب داده است استفاده کند.

دکتر خسروی در ادامه افزود: مهم ترین اتفاقی که در ماه رمضان افتاده است بحث شب قدر است و عظمت و شرافت خود شب قدر به خاطر نزول قرآن است و بزرگان میفرمودند: هدف گذاری انسان باید از اول شروع ماه مبارک برای رمضان شب قدر باشد که در آن مقدرات یکسال انسان نوشته میشود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ما یک ابدیت را در پیش داریم اگر قرار باشد تحولی در انسان ایجاد بشود، اگر انسان میخواهد لیله القدر را درک بکند، ظرف قلبش باید مورد نزول عنایت حضرت حق باشد و این بسیار کار سختی هست. درست است که در ماه مبارک رمضان دست و پای ابلیس بسته است، اما اینکه انسان توجه خود را جلب حضرت حق بکند بسیار کار سختی است.

حجت الاسلام خسروی در ادامه با ذکر مثالی این نکته را متذکر شد که قرائت قرآن ثواب و اثر وضعی خودش را دارد. نقل شده است پیرمردی، به فرزندش گفت قرآن بخوان حتی اگر معنای آنرا متوجه نمیشوی، فرزندش اعتراض کرد که چه فایده ای دارد؟

پدرش گفت سبد حصیری را که ذغال در آن هست بردار و هر روز آنرا در ساحل پر از آب کن و بیاور، بعد از چند روز پسر گفت وقتی سبد آب را نگه نمیدارد، فایده اینکار چیست؟

پدر گفت حداقل این کار باعث شد که آلودگی هایی که از ذغال در آن ایجاد شده بود از بین برود و تمییز شود و حداقل فایده تلاوت قرآن اینست که تطهیر روحی را برای انسان حاصل میکند.

ولی مهمتر از بحث تطهیر روح اینست که توجه خدا به انسان زیاد میشود شما نگاه کنید وقتی انسان انس با قرآن پیدا میکند میبیند هیچ چیز در دنیا آنقدر اهمیت ندارد که به خاطر آن انسان ابدیتش را خرج کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ذکر آیاتی از قرآن کریم افزود: در یکی از آیات سوره بقره زمانی که خداوند میخواهد مثالی بزند میگوید که ما تزیین دادیم دنیا و اهل آن را به حب الشهوات من النساء یعنی خداوند فرموده است آخرین چیزی که ممکن است دل انسان را ببرد شهوت نسبت به زنان است. در آخر الزمان یکی از چیز هایی که باعث فریب خوردن و جهنمی شدن انسان میشود شهوت نسبت به زنان و دختران است. همچنین در ادامه آیه میگوید از طرف دیگر در رابطه با مرکب میگوید خب ممکن است الان تعبیر این باشد که ماشین های گران قیمت و خاص یا باغها و اینها...

خداوند همه اینها را تبیین کرده و میخواهد بگوید توجه تو در همه اینها باید به من باشد.

این هست که در ماه مبارک رمضان یکی از چیز هایی که انسان باید به دست بیاورد توجه به حضرت حق است یعنی این شلوغی های زندگی و مشغله های اجتماعی که دامنگیر همه انسانها شده است با اینکه انسان نباید نسبت به اینها بی تفاوت باشد اما باید بیشترین توجه او به حضرت حق باشد و اینها یک فرایندی است که خداوند برای ما قرار داده است و باید از اینها عبور بکنیم.

انشاءالله که خداوند متعال در سراسر ماه رمضان توجه ما را به خودش جلب نماید.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی در آخرین بخش از صحبت های خود ادامه داد: اینکه وقتی انسان در ماه مبارک رمضان به یک مرحله و مرتبه ای میرسد نیاز به یک میزان دارد و آن میزان در همه اعصار و قرون حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است و همه باید خودشان را مطابق ایشان کنند تا اگر کسی روزه دار واقعی بود بتواند از گرسنگی و تشنگی ظاهری عبور کرده به تقوای قلب هم برسد.

من وقتی که مطالعه میکردم میدیدم که حضرت امیرالمومنین علیه السلام حتی برای ما طلبه ها چقدر ناشناخته هستند و چه سیره عجیبی داشته اند. نقل میکنند که حضرت گاهی از اوقات که با میثم تمار کار داشتتند و به مغازه او میرفتند و میثم در مغازه نبود ایشان می ایستادند و به جای میثم خرما میفروختند، یا در بازار که رد میشدند خب استفاده از بند کفش آن موقع مرسوم بود، حضرت بندکفش به حمال های بازار میفروختند.

من گاهی از اوقات فکر میکنم چند درصد از مسئولین ما این قبیل کار ها که نه، حاضر هستند که از این پرستیژ مسئولیتشان بگذرند و بروند جایی و رسیدگی انجام بدهند؟

این مسئله حاکی از این است که ما توجهمان به خداوند باید آنقدر زیاد باشد که انسان هیچ منیتی برای خودش قائل نشود که بگوید این کار در شان من نیست.

حجت السلام خسروی اظهار امیدواری کرد که خداوند این ماه رمضان را آخرین ماه رمضان بدون امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد.

کلید واژه ها: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها دانشگاه کاشان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ماه رمضان


( ۳ )

نظر شما :