رئیس انجمن ریاضی کانادا: در ریاضی چیزی نمی میرد و همیشه زنده است

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۳ کد : ۱۷۴۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۴۹

رئیس انجمن ریاضی کانادا در خصوص تفاوت ریاضی با دیگر علوم گفت: در ریاضی چیزی نمی میرد و همیشه زنده است و این ذات ریاضی است.

دکتر جواد مشرقی در مراسم اختتامیه کنفرانس ترویجی ریاضی دانشگاه کاشلن که به صورت برخط برگزار شد، در خصوص اهمیت رشته ریاضی و تاثیر آن بر زندگی انسان، اظهار کرد: درخت ریاضی شاخه های متعددی دارد که البته سه شاخه اصلی آن شامل هندسه، جبر و آنالیز است.

وی در تعریف هندسه گفت: هندسه در قدیم به معنی اندازه گیری زمین بود و قدیمی ترین شاخه ریاضی است و به مسافت و رابطه اشکال بستگی دارد.

این استاد ریاضی با بیان اینکه تا قرن ۱۹ هندسه اقلیدسی بر جهان حاکم بود، ادامه داد: بعدها هندسه غیر اقلیدسی گفته شد که در تضاد با هندسه اقلیدسی نیست و در نظریه نسبیت انیشتین لازم است.

مشرقی افزود: نظریه های طالس و فیثاغورث بیش از ۲ هزار سال بر بشر حاکم بود و بعد هندسه تحلیلی پایه گذاری شد و در آنالیز ریاضی تاثیر گذاشت که بعدها هندسه های غیر اقلیدسی گفته شد.

رئیس انجمن ریاضی کانادا در توضیح جبر گفت: جبر چیزی است که تمدن اسلامی ایجاد کرد و به معنی جمع شدن قسمت های شکسته شده یکی از بنیادی ترین قسمت های ریاضیات است و دانش مهمی است که در مورد قوانین صحبت می کند.

مشرقی آنالیز را دانش تازه ای دانست که بحث اصلی آن بی نهایت است.

این استاد ریاضی با تعریف این سه شاخه اصلی ریاضی، خاطرنشان کرد: درخت ریاضی به این معنی است که شاخه های آن بسیار زیاد است و شاخه های متعدد است. Msc در سال ۲۰۲۰ آماری توسط انجمن ریاضی امریکا ارائه داده و نشان می دهد در توضیح ریاضی ۱۵۱ صفحه اعلام کرده و ۹۸ شاخه اصلی برای ریاضی در نطر گرفته است که هر کدام زیر شاخه های متعدد دارند.


( ۳ )

نظر شما :