ثبت اختراع بین المللی دو طرح علمی تحقیقاتی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در مرکز ثبت اختراعات آمریکا

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۸ کد : ۱۷۴۶۴ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۲۲
ثبت اختراع بین المللی دو طرح علمی تحقیقاتی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در مرکز ثبت اختراعات آمریکا

دو طرح تحقیقاتی دکتر جواد صفایی قمی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به همراه دانش آموخته دکترا این دانشگاه منصوره نادری در مرکز ثبت اختراعات آمریکا به چاپ رسید.

دکتر صفایی قمی تهیه داروی ترک اعتیاد را یکی از این طرح ها عنوان کرد و افزود: این دارو با نام لومتادون یک ماده مخدر سنتزی است که به عنوان داروی ضد درد استفاده می-شود و برای دردهایی متوسط تا شدید به کار می رود. این ترکیب، یک و نیم تا دو برابر قوی تر از متادون ( مخلوط راسمیک آن) می باشد. هم چنین برای درمان اعتیاد به مواد مخدر به ویژه هروئین نیز استفاده می شود.

دکتر صفایی دیگر طرح تحقیقاتی را حلال مورد نیاز در پالایشگاه ذکر و اظهار داشت:2-(2-آمینو اتوکسی) اتانول در واقع یک حلال آمینی همه‌کاره می‌باشد. در صنعت نفت در قسمت تصفیه گاز برای حذف هیدروژن سولفید، کربن دی‌اکسید و کربونیل سولفیدها به­ کار می‌رود. هم­چنین به‌عنوان یک حلال منتخب برای بازیابی ترکیب­های آروماتیک از جریان­های نفتی در صنعت نفت نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: این ترکیب برای تهیه عامل‌های مرطوب‌کننده، تثبت کننده‌های فوم و امولسیفایرها و غیره نیز کاربرد دارد. روش‌های سنتز متنوعی با استفاده از کاتالیزگرهای همگن و ناهمگن مختلف، تحت شرایط گوناگون گزارش ‌شده است که از معایب آن­ها انجام واکنش در شرایط سخت و خطرآفرین دما و فشار بالا و تولید محصول­ های جانبی می­ باشد که باعث کاهش راندمان می­ شود.

دکتر صفایی  با اشاره به اینکه این طرح ها می تواند مورد استفاده داخلی قرار گیرد خاطر نشان کرد: خیرین ارجمند می توانند از این  طرح ها حمایت و سرمایه گذاری نمایند.

نتیجه این پژوهش ها، در مرکز ثبت اختراع  آمریکا با شماره ها US2020/0277250A1.   و  US2021/0040029 A1    به چاپ رسیده است.


( ۳ )

نظر شما :