نشست بررسی نقش دانشگاهها در تعمیم فرهنگ مهدویت در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۷۴۴۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۵۶

ریس دانشگاه کاشان در نشست نقش دانشگاه ها برای ارتقاء فرهنگ مهدویت، این نقش را حایز اهمیت دانست و افزود: دانشگاه ها باید با همدلی و همفکری آینده مهدومیت را به خوبی برای نسل جوان دانشجو تبیین و ترسیم کنند.
دکتر عباس زراعت با بیان اینکه دانشگاه ها ظرفیت ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ مهدویت دارند، خاطر نشان کرد: پایان‌ نامه‌های دانشجویی هم باید جنبه مهدوی پیدا کند تا با استفاده از آن در برابر تبلیغات غرب که می خواهند اصل انتظار را بیهوده جلوه دهند، مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه اعتقاد به ظهور منجی در همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی مشترک است، یادآور شد:  در خصوص مهدویت در  بیش از 6 هزار حدیث به این امر مهم و انتظار پرداخته شده است و این اعتقاد با فطرت و قانون تکامل بشر هماهنگ است.
رییس دانشگاه کاشان فراهم کردن زیر ساخت های لازم در دانشگاه ها را برای تعجیل امام زمان (عج) ضروری خواند و افزود: آینده پژوهی دینی در دانشگاهها مورد نیاز است  تا بتوانند نقش و جایگاه جامعه دینی در زمان ظهور و چگونگی برخورد با این مساله را تبیین کنند.
وی نقش استادان را برای  تعمیم فرهنگ مهدویت لازم دانست و گفت: اساتید  در راستای  رسالت جامعه محوری  و با همفکری و تعامل با جامعه می توانند  نقش مربی داشته باشد و دانشجو را به عنوان شهروند در حال انتظار و دانشگاه انقلابی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است هدایت کند.
وی تقویت کانون‌های فرهنگی مهدویت در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: با راه اندازی دفتر مهدویت در دانشگاه ها، کتابخانه مهدویت ، برگزاری دوره‌های آموزشی مبانی مهدویت و دیگر فعالیت‌های فرهنگی در صدد ترویج تفکر فاخر مهدویت در بین جوانان باشیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان هم در این نشست به اهمیت و لزوم فرهنگ مهدویت در جامعه به خصوص  دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: برای تبیین ضرورت  مباحث مرتبط  با مهدویت نکاتی را باید مد نظر قرار داد از جمله اینکه :
آیا مباحث مهدویت، یک بحث تئوری و حاشیه ای و کاربردی است؟
 بشر امروز  با توجه به تکامل علم  چه نیازی به مباحث مهدویت و نیاز شناسی دارد؟
 آیا مباحث مهدویت می تواند پاسخگوی نیازهای بشریت باشد ؟

اعتقاد به مهدویت چه تحولی در درون انسان ایجاد می کند ؟

 وی افزود: با توجه به آسیب های اجتماعی ، مهدویت  می تواند در پیشگیری از این آسیب ها تاثیر گذار باشد.
وی نقش مهدویت در اعتقادات دینی و اجتماعی و سیاسی  انسان ها  را مهم دانست و گفت:   دانشگاه ها به عنوان نهاد علمی و آکادمیک باید در این زمینه ها برنامه ریزی و طرحی هدایت و راهبری نمایند تا  بتوانند زندگی بشر را هدایت و مدیریت کنند .
شایان ذکر است دفتر مهدویت منطقه کاشان تحت اشراف نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان  و با مشارکت دانشگاه کاشان همزمان با نیمه شعبان افتتاح خواهد شد.


نظر شما :