وزیر علوم: دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه‌های موفق کشور، به ویژه در ریاضی و علوم پایه است

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۷۳۴۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۸۳

مقام معظم رهبری:

«در زمینة علم، من بر نقطه‌ای خاص می‌خواهم تأکید کنم. یکی علوم پایه است و یکی علوم انسانی. ما به دنیا که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آن چیزی که کشور‌های پیشرفته را توانسته به این اوج و قله برساند، ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم زیستی است. ما باید به این علوم بپردازیم. علوم پایه مثل گنج است. علوم کاربردی مثل پول است که توی جیبمان می‌گذاریم و خرج می‌کنیم. اگر علوم پایه نباشد پشتوانة این هزینه کردن از بین خواهد رفت.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز بکار پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران  پیامی صادر کرد.

 دکتر منصور غلامی در این پیام افزوده است: یکی از گرایش‌های اصلی ریاضی یعنی جبر از دستاورد‌های ریاضی‌دانان مسلمان و خصوصاً ایرانیان می‌باشد. در دوران تمدن باشکوه اسلامی زمانی که فردی از دنیا می‌رفت به دلیل قوانین جامع و در عین حال پیچیدة شرع مقدس اسلام در مورد ارث، گاهی بازماندگان دچار تنش و اختلاف می‌شدند. موسی خوارزمی برای حل این مشکل به حل معادلات درجة اول پرداخت و از این سیستم به جبر رسید.

وی تصریح کرده است: معماران مسلمان به دلیل تحریم مجسمه‌سازی برای زیبایی بناها به هندسة اسلامی و نقش و نگارهای جذاب به کمک اشکال هندسه ریاضی پرداختند. ابوالوفا بوزجانی از آن دسته دانشمندانی بود که زندگی خود را وقف چنین مسائلی نمود و ساختن نقوش هندسی که بعدها در حرم‌های مطهر (امام رضا (ع)، حضرت معصومه (علیها سلام) و سایر مکان‌های مقدس یافت می‌شوند حاصل این نگاه به هندسه است.

در ادامه این پیام آمده است:  غیاث‌الدین جمشید کاشانی (که اکنون پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان به نام او نام‌گذاری شده است) عمر خود را در محاسبات ریاضی گذراند. وی محاسبات خود را با چنان دقتی انجام می‌داد که الکندی مورخ مشهور، غیاث‌الدین را کامپیوتر قرن پانزدهم نامید. وی عدد پی (π) را تا 16 رقم اعشار صحیح و سینوس یک درجه را تا 11 رقم اعشار صحیح محاسبه نمود. هدف غیاث‌الدین از این محاسبات، مسائلی در معماری شهر کاشان بود. در واقع وی برای محاسبات سردرها و قبه‌ها به این محاسبات رسید.

وزیر علوم افزوده است: خوارزمی یکی از ریاضی‌دانان و ستاره‌شناسان مرکز فرهنگی مأمون در بغداد بود. مهم‌ترین کتاب او در ریاضی «المختصر فی حساب‌الجبر و المقابله» است. اروپاییان با ترجمه کتاب‌های خوارزمی او را «الگوریزم» خطاب می‌کردند. از دانشمندان بزرگ دیگر به حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف ستاره‌شناس و ریاضی‌دان نیز می‌توان اشاره کرد.

در سال‌ها اخیر، ریاضی‌دانانی چون مریم میرزاخانی نقش بسزایی در عرصه‌ ریاضی‌ جهان و افتخار آفرینی برای جامعة علمی کشور ایران ایفا کرده‌اند. میرزاخانی اولین ایرانی و اولین زنی است که به دریافت  جایزة فیلدز (Fields Medal) مفتخر شد.

دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه‌های موفق کشور، به ویژه در ریاضی و علوم پایه بوده است

دکتر غلامی با بیان اینکه گردهمایی‌هایی مانند کنفرانس ریاضی ایران، هم‌افزایی علمی، پویایی، تبادل اندیشه‌های نو، تبادلات بین‌المللی و در نتیجه رونق علومی مانند ریاضی را به دنبال دارد، افزوده است: دانشگاه کاشان واقع در شهر کاشان که خواستگاه غیاث‌الدین جمشید‌ها است یکی از دانشگاه‌های موفق کشور، به ویژه در ریاضی و علوم پایه بوده است. اگر چه مجازی برگزار شدن کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرصت گرد هم آمدن را از ما گرفت، در عین حال فرصت‌های جدیدی را  ایجاد کرد و ما موفق شدیم جمع قابل توجهی از دانشمندان در زمینه‌های مختلف ریاضی را در این کنفرانس داشته باشیم.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرده است:  برگزاری این کنفرانس بزرگ که شاید به عنوان اولین کنفرانس مجازی با این وسعت باشد، اندوخته‌ای برای استفادة فضای مجازی و برگزاری رویدادهای بزرگ با محتوای بیشتر در مراکز علمی کشور محسوب شود.

دکتر غلامی در پایان برای تمام کسانی که دل در گرو پیشرفت کشور جمهوری اسلامی ایران بسته اند آرزوی موفقیت و تندرستی و شادکامی را خواستار شد.


( ۶ )

نظر شما :