برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان های شمال استان اصفهان در دانشگاه کاشان

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۷۲۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۰۱

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان های شمال استان اصفهان با حضور آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان  و دکتر موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  در دانشگاه کاشان برگزار شد. 
امام جمعه کاشان گفت: فرهنگ آداب و مقررات اجتماعی و آداب میهنی  محلی و منطقه ای و دینی ماست.
وی فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در کشورمان سازمان ها و نهادهای مختلف فرهنگی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و ارتباطات فرهنگی و غیره وجود دارند که متولیان فرهنگ در جامعه هستند.
وی توجه و ارتقای عمومی در سطح جامعه و در بین افراد را موجب کاهش آسیب های اجتماعی و مسائل اخلاقی دانست و افزود: فرهنگ ضامن امنیت در جامعه است. 
وی با اشاره به چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: باید نگاه کرد که طی ۴ دهه آیا در فرهنگ های عمومی، ملی، اجتماعی، سیاسی، دینی و فقهی رشد و ارتقا یافته ایم یا سیر قهقرایی را طی نموده ایم. 
وی جهاد، دفاع از انقلاب،  اطاعت و پیروی از ولایت فقیه،  استکبار ستیزی، برائت از مشرکین و شرکت در انتخابات را نمونه ای از امور فرهنگی عنوان کرد و گفت: فرهنگ باید همچنین در ساخت و ساز، مراسم سوگواری، مراودات اجتماعی ، پوشش، بهداشت محیط هم مشهود باشد.
وی احتکار، گرانفروشی و کم فروشی را هم از موارد مشکلات فرهنگ دانست و افزود: امروزه متاسفانه آفات و آسیب های فرهنگی زیادی در جامعه بوجود آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: تاخیر سن ازدواج، بدحجابی، گرایش جوانان به فرهنگ غربی و فروپاشی خانواده ها، چشم و هم چشمی ، دین گریزی و ناامیدی در زندگی، نبود وجدان کاری و ورود خرافات و مذهب های مختلف را از دیگر معضلات جامعه و از مباحث مهم در فرهنگ عمومی است. 
امام جمعه کاشان مهمترین راه ارتقائ فرهنگ عمومی و کاهش آسیب ها و معضلات  در جامعه را آشتی با قرآن و فریضه امر به معروف ونهی از منکر ذکر کرد و گفت: همه سازمان ها و  مسئولان، مطبوعات و رسانه ها، هیات های مذهبی، دانشگاه ها و خانواده ها باید در امر توسعه فرهنگ و حفظ ارزش های دینی و اسلامی دخیل باشند و مشارکت نمایند. 
وی یک هزار و ۸۰۰ شهید در شهر کاشان را نمونه نماد و الگویی بسیار درخشان برای فرهنگ عمومی دانست و خاطر نشان کرد: باید جوانان از رشادت ها و ایثار شهدا و صبر و استقامت  شهدا بهره گیرند و در ابعاد مختلف زندگی خود بکار گیرند.
وی با اشاره به مفاخر بزرگ منطقه کاشان خواستار برگزاری کنگره ملی آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی برای  تبین  و معرفی هر چه بیشتر  این مفاخر به نسل جوان شد.
در این نشست از تابلو سیر و سلوک تا شهادت که توسط هنرمند آقای سعید بوجار تهیه شده بود با حضور رئیس دانشگاه کاشان، مدیر کل فنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از مسئولان منطقه فرهنگی کاشان رونمایی شد.


نظر شما :