چهارمین نشست زنان در آموزش عالی به میزبانی دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۷۲۱۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۹۱

چهارمین نشست زنان در آموزش عالی  با همکاری دفتر مشاوره و اموربانوان زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسه مطالعت فرهنگی و اجتماعی به میزبانی دانشگاه کاشان به صورت برخط (مجازی) برگزار شد.

در این وبینار در ابتدا دکتر فائزه رحمانی مشاور وزیر علوم درامور زنان و خانواده به موضوع جایگاه زنان در جامعه و آموزش عالی و دکتر سمیه فریدونی، به تحلیل جامعه شناختی جایگاه زنان در دانشگاه ها پرداختند.

مشاور رئیس دانشگاه کاشان در امور بانوان و خانواده، با اشاره به اینکه حضور زنان را در آموزش عالی می‌توان یکی از عناصر توسعه‌یافتگی دانست خاطرنشان کرد: در این سلسله نشست ها  مشکلات و چالش های زنان دانشگاهی توسط اعضای هیات علمی هر دانشگاه مطرح می شود تا بتوان با تبادل تجربیات و رفع مشکلات، رشد و بالندگی امور بانوان در آموزش عالی را شاهد بود.
دکتر زهرا صادقی  در این وبینار به تحلیل کمّی و کیفی وضعیت زنان در دانشگاه های منطقه بویژه دانشگاه کاشان اشاره و اظهار داشت: حدود 13 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان را بانوان  تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه نسبت اعضای هیئت علمی زن به مرد ۱۳ درصد است که نسبت به آمار کشوری که ۱۵/۶ و جهانی که ۴۰ درصد است کمتر است افزود: اما نکته قابل توجه آن است دانشگاه کاشان در ۷ سال اخیر ۱۸ نفر جذب هیئت علمی داشته است که از این تعداد ۷ نفر آنها یعنی ۴۰ درصد زن می باشد که رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
وی تعداد کارمندان زن این دانشگاه را  101 کارمند عنوان کرد و افزود: سهم زنان در پست های مدیریتی دانشگاه باید افزایش یابد.
دکتر صادقی همچنین به چهار هزار و 784 دانشجوی دختر در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیش از 55 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان دختر تشکیل می دهند.
مشاور رئیس دانشگاه کاشان در امور بانوان و خانواده به رشد 90 درصدی پذیرش دانشجویان دختر در دوره دکترا از هفت سال گذشته تاکنون در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان دختر در دوره کارشناسی ارشد 14 درصد و دوره کارشناسی نیز  8 درصد در این مدت رشد داشته است.
در این نشست همچنین دکتر هدی قاسمیه عضو محترم هیأت علمی گروه آبخیزداری دانشگاه کاشان با  موضوع بررسی فرصت های  حضور بانوان در دانشگاه، دکتر نرگس نیکخواه قمصری، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان با موضوع   چالش های زنان در آموزش عالی و  دکتر صدیقه کیانی عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه کاشان با موضوع  آسیب شناسی حضور زنان در جامعه و جایگاه آن در مراکز علمی و دانشگاهی سخنرانی کردند .
در پایان این وبینار 3 ساعته، شرکت کنندگان به پرسش و پاسخ  پرداختند.

کلید واژه ها: زنان زنان در آموزش عالی دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :