همزمان با نخستین همایش علمی تخصصی گل محمدی؛ رونمایی از سه دستاورد مهم دانشگاه کاشان

۰۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۳۹۵ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۲۰

همزمان با نخستین همایش علمی تخصصی گل محمدی در قمصر کاشان از دستگاه اسانس تقطیر مداوم، اولین نمونه استاندارد اسانس استحصال شده از این دستگاه و نقشه راه صنعت گل محمدی و گلاب رونمایی شد.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان در مراسم رونمایی از این دستگاه گفت: اسانس استحصال شده از این دستگاه، نخستین اسانس استاندارد شده ایران است که می‌تواند طلایه‌دار ورود ایران به بازار اسانس دنیا باشد.

دکتر عبدالرسول ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: این دستگاه با برخورداری از قابلیت‌ها و فناوری‌های روز دنیا، قادر است با بهره‌گیری از روش تقطیر با بخار آب و به صورت تقطیر مداوم از گل محمدی و گیاهان اسانس‌دار، بهترین و باکیفیت‌ترین اسانس را استحصال کند.

وی انجام تقطیر مداوم و استحصال اسانس تام گیاه در یک مرحله، مصرف انرژی بسیار کم به دلیل حجم تقطیر پایین، سهولت استفاده از دستگاه، استفاده از روش تقطیر با بخار آب به عنوان بهترین روش تقطیر، عدم تولید پسماند و کاهش معضلات زیست محیطی ناشی از پسماند تقطیر، سرعت عمل مناسب و بازدهی مطلوب طی عمل اسانس‌گیری را از جمله مزایای مهم این دستگاه برشمرد.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان افزود: این دستگاه توسط اساتید و محققان دانشگاه کاشان در پژوهشکده اسانس طراحی و ساخته شده و اکنون قابلیت طراحی و ساخت انواع آن با ظرفیت‌های مختلف در این پژوهشکده وجود دارد.

به گفته وی دستگاه اسانس تقطیر مداوم اسانس از گیاهان قادر به استحصال اسانس از تمام گیاهان اسانس‌دار دارای کیفیت و کمیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن است.

سازنده دستگاه تقطیر مداوم، قیمت تمام شده این دستگاه را 25 میلیون تومان ذکر نمود و خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری 100 دستگاه اسانس تقطیر مداوم اسانس از گیاهان توسط این پژوهشکده تولید می‌شود.

دکتر ابراهیم‌آبادی ادامه داد: ظرفیت این دستگاه 120 کیلوگرم گل محمدی است و افزایش آن در مرحله نخست تا 300 کیلوگرم و 500 کیلوگرم در مرحله دوم امکانپذیر است.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی کاشان در ادامه از تدوین استانداردهای گل محمدی در این پژوهشکده خبر داد و گفت: با تدوین استانداردهای گل محمدی در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی قمصر کاشان، طی ماه‌های آینده برای دریافت گواهینامه ایزو ارائه می‌شود تا گلاب و اسانس گل محمدی کاشان مطابق با گواهی ایزو ارائه شود.

وی اسانس گل محمدی را گران‌ترین اسانس دنیا خواند و اظهار داشت: قیمت هر گرم از اسانس گل محمدی معادل یک گرم طلا در بازار جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به استحصال 12 میلی‌گرم اسانس از 100 سی‌سی گلاب استاندارد گفت: از یک بطری نیم لیتری گلاب استاندارد 60 میلی‌گرم اسانس استحصال می‌شود که در حمل و نقل و تجارت این کالای گرانقیت مقرون به صرفه‌تر از گلاب است.

شایان ذکر است در حاشیه اولین جشنواره ملی گل محمدی ایران از اولین نمونه استاندارد اسانس استحصال‌شده از دستگاه تقطیر مداوم و همچنین نقشه راه صنعت گل محمدی و گلاب که از سوی کانون دانش و صنعت گل محمدی و گلاب ایران در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان تدوین شده بود، رونمایی شد.

 


نظر شما :