با حضور شخصیت‌های برجسته علمی کشور کنگره بزرگداشت بابا افضل مرقی در دانشگاه کاشان آغاز به کار کرد

۱۸ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۱۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۶۹

 

 

نخستین کنگره بزرگداشت افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی مشهور به باباافضل روزسه شنبه با حضور اندیشمندان، شاعران و شخصیت‌های علمی کشور در دانشگاه کاشان آغاز بکار کرد.

 

 رئیس دانشگاه کاشان این خطه را مهد علم و ادب عنوان کرد و گفت: عالمان دینی وعارفان کاشان هرکدام از جایگاه ویژه‌ای درتقویت دین مبین اسلامی و هویت ملی کشور برخوردارند.

 

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد تقویت مفاخر، مشاهیر و هویت ملی کشور را ضروری دانست و خواستار تقویت بنیه مالی دانشگاه‌ها برای معرفی و شناساندن نخبه‌های علمی کشور شد.

 

وی از مفاخر و مشاهیر کشور ایران اسلامی به عنوان گنجینه‌های ارزشمند یاد کرد و اظهار داشت: علما، عارفان و هنرمندان متعهد نقش مهم و تأثیرگذاری در فرهنگ و هویت این مرز بوم داشته‌اند.

 

وی یادآور شد: مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان در تلاش است تا برای شناساندن هویت اسلامی و ملی گام اساسی بردارد.

 

دبیر کنگره بزرگداشت بابا افضل مرقی گفت: 23 مقاله علمی پژوهشی از اندیشمندان و محققان کشور درباره شخصیت علمی عرفانی حکیم افضل الدین محمد مرقی کاشانی دراین کنگره ارائه می‌شود.

 

دکتر رضا شجری افزود: از زمان فراخوانی تاکنون بیش از 70 مقاله به دبیرخانه کنگره بزرگداشت بابا افضل مرقی ارسال شده که هیأت داوران 23مقاله را حائز ارائه شناخته‌اند.

 

دبیر کنگره بزرگداشت بابا افضل مرقی از چاپ ترجمه کتاب «بابا افضل قلب فلسفه اسلامی» اثر ارزشمند ویلیام چیتک محقق برجسته آمریکایی خبر داد و افزود: این کتاب نفیس درباره آرا و اندیشه‌های این حکیم بزرگ نوشته شده است.

 

حکیم افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی از شعرا، حکما وعارفان به نام و بزرگ قرن ششم و هفتم هجری قمری بوده است.

 

این حکیم بزرگ در حوزه‌های مختلف حکمت و فلسفه، اجتماعی و اخلاقیات، عرفان و تصوف و ادبیات آثار ارزشمندی ازخود برجای گذاشته است.

 

جامع الحکمه، ینبوع الحیات، ساز و پیرایه، عرض نامه، دیوان اشعار، جاودان نامه و مدارج الکمال از آثار ارزشمند این عارف نامی ایرانی است.

 

نخسیتن کنگره بزرگداشت افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی به مدت دور روز به همت مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان برگزار می‌شود.

 

آیین اختتامیه این کنگره عصرچهارشنبه نوزدهم آبان سال جاری در کنار آرامگاه «باباافضل» در روستای مرق از توابع کاشان برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 


 


نظر شما :