دبیرعلمی کنگره حکیم افضل الدین محمدبن حسن مرقی کاشانی: حکیم افضل الدین محمدبن حسن مرقی کاشانی قلب فلسفه اسلامی است

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۱۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۴۱

 

بابا افضل یکی از فیلسوفان عارف و شاعر برجسته قرن ششم و هفتم هجری است که توانسته بسیاری از اندیشه های ناب حکمی، عرفانی و اخلاقی را در قالب آثار منشور و منظوم به جامعه بشری عرضه کند. 

حجت الاسلام دکتر عبدالله موحدی دبیرعلمی کنگره حکیم افضل الدین محمدبن حسن مرقی کاشانی  طی سخنانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه کاشان با اشاره به عظمت و شخصیت علمی و عرفانی این دانشمند برجسته قرن ششم و هفتم از باباافضل به عنوان فیلسوف عارف و شاعری برجسته یاد کرد که توانسته بسیاری از اندیشه‌های ناب حکمی، عرفانی و اخلاقی را در قالب آثار منشور و منظوم به جامعه بشری عرضه کند.

حجت الاسلام دکتر عبدالله موحدی همچنین توجه ملا صدرا (صدرالمتألهین شیرازی) و فیض کاشانی را در آثار باباافضل به خصوص نوآوری‌های او گواه دیگری بر عظمت باباافضل دانست. دبیر کنگره باباافضل با ذکر خاطره‌ای توجه و عشق و ارادت ویلیام چسک محقق برجسته امریکایی را بیان کرد و گفت این پروفسور دانشگاه از باباافضل به عنوان قلب فلسفه اسلامی یاد کرد و در کتابی با همبن نام آثار و اندیشه‌های باباافضل را تحلیل کرده است که این کتاب هم اکنون به کوشش کنگره و همت یکی از پژوهشگران عرضه شده و در حال بازسازی است.

شایان ذکر است که اولین کنگره حکیم افضل الدین محمدبن حسن مرقی کاشانی به مدت دو روز و از تاریخ 18 و 19 آبان ماه سالجاری به همت مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان در محل تالار آزادی این دانشگاه با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان سراسر کشور وعلاقه‌مندان به شعر و ادب دردانشگاه کاشان برگزار می‌شود و تاکنون بیش از 70 مقاله به این کنگره ارسال شده است.

مراسم اختتامیه این کنگره نیز عصر روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه سالجاری در روستای مرق کاشان کنار آرامگاه حکیم افضل الدین محمدبن حسن مرقی کاشانی برگزار خواهد شد.

 

 

 


نظر شما :