رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: آثار «بابا افضل کاشانی» حاکی از عمق دانش فلسفی این شخصیت است

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۱۷۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۵۱

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:آثار به جای مانده از بابا افضل مرقی کاشانیحاکی از عمق دانش فلسفی و ظرافت اندیشه این شخصیت است.

 غلامعلی حداد عادل شامگاه چهارشنبه با ارسال پیامی به کنگره بزرگداشت بابا افضل، در روستای مرق از توابع کاشان اظهار داشت: دغدغه اصلی این فیلسوف بزرگ، نفس آدمی و شناخت اسباب سعادت و شقاوت انسان بود.

در این پیام که توسط نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی در جوار آرامگاه بابا افضل مرقی قرائت شد، آمده است: این عارف بزرگ خرد را بالاترین کمال برای نفس می‌دانست که این مایه افتخار ایرانیان و مردم کاشان و مرق است که نزدیک به 900 سال پیش بزرگ مردی چون بابا افضل را در دامن خود پرورانده‌اند و طی قرن‌ها که از وفات او می‌گذرد با احداث بقعه‌ای یاد و نام او را ماندگار ساخته‌اند.

در ادامه پیام مشاور رهبر معظم انقلاب آمده: حکیم افضل الدین کاشانی نه تنها در حکمت و معرفت صاحب اندیشه‌های درست و استوار بود بلکه در زبان و ادب فارسی نیز استاد بود.

در این مراسم عضو خبرگان رهبری و از فضلای حوزه علمیه قم در سخنانی بابا افضل را یکی از بزرگان و حکمای فاضل در جامعه عنوان کرد و گفت: آثار بابا افضل نشان از تفکر علمی به خدا است و دغدغه اصلی وی تبیین و تفسیر جامع از انسان کامل با تکیه بر قرآن و برهان و عرفان است.

آیت‌الله حسن ممدوحی اظهار داشت: بابا افضل با شیوه خاص خود در بهره‌برداری از آیات قرآنی و روایات دینی کوشیده تا انسان‌ها را با الطاف خداوندی بیشتر آشنا سازد.

وی افزود: بابا افضل به سبب خردمندی و کمالات بالای معنوی به منزله پدر معنوی مردم محسوب می‌شد و جایگاهی ارجمند داشت.

در آیین اختتامیه کنگره بزرگداشت بابا افضل مرقی محققانی از سراسر کشور، شخصیت‌های علمی، مذهبی، فرهنگی و جمعی از مسئولان شهرستان کاشان و اهالی روستای مرق حضور داشتند.

اولین روز برگزاری کنگره مزبور در دانشگاه کاشان و دومین روز و مراسم اختتامیه در محل آرامگاه بابا افضل مرقی برگزار شد.

حکیم افضل‌الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی از شعرا، حکما و عارفان بنام و بزرگ قرن ششم و هفتم هجری قمری می‌باشد.

این حکیم بزرگ در حوزه‌های مختلف حکمت و فلسفه، اجتماعی و اخلاقیات، عرفان و تصوف و ادبیات آثار گرانسنگی از خود به یادگار گذاشته است.

جامع الحکمه، ینبوع الحیات، ساز و پیرایه، عرض نامه، دیوان اشعار، جاودان نامه و مدارج الکمال از آثار ارزشمند این عارف نامی ایرانی است.

آرامگاه حکیم افضل الدین محمد مرقی کاشانی در روستای مرق در 42 کیلومتری غرب شهر کاشان قرار دارد.

 

 

 

 

 

 


نظر شما :