نخستین کنگره ملی بزرگداشت حکیم افضل الدین مرقی کاشانی ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۱۶۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۴۱

رئیس دانشگاه کاشان از برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت حکیم افضل الدین مرقی کاشانی خبر داد.

 

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد گفت: این کنگره با حضور شخصیت‌های علمی مذهبی و فرهنگی از سراسر ایران به مدت دو روز در تاریخ 18 و 19 آبان ماه در دانشگاه کاشان و روستای مرق زادگاه این عارف معنوی برگزار می‌شود.

 

وی اظهار داشت: از زمان فراخوان برگزاری این کنگره تا کنون یکصد و ده اثر، با موضوع شخصیت، آثار و افکار باباافضل به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

 

به گفته وی، افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی معروف به بابا افضل از حکما و علمای بزرگ نیمه دوم قرن ششم و نیمه نخست قرن هفتم است که توانسته با نگارش کتب و رساله های مختلف در فلسفه، حکمت، منطق ، کلام ، تصوف و اخلاق و سرودن اشعاری دلکش نغز و حکیمانه و تربیتی شاگردان برجسته در رونق و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی بکوشد.

 

ساداتی‌نِژاد خاطر نشان کرد: بابا افضل علاوه بر حمکت و فلسفه در ادب فارسی نیز جایگاه و پایگاه ویِژه‌ای دارد که برخی از محققان او را از بزرگترین شاعران در میان حکمای مسلمان و یکی از دو یا سه تن از برجسته‌ترین رباعی‌سرایان فارسی زبان دانسته‌اند.

 

وی گفت: از آثارعلمی این فیسلوف و حکیم می‌توان مدارج الکمال یا گشایش نامه، ارزنامه، جاودان نامه، جامع الحکمه، منهاج المبین یا رساله در علم منطق، ساز و پیرایه شاهان پرمایه ، ره انجام‌نامه، ترجمه رساله نفس ارسطو، ینبوع الحیات، رساله تفاحه و مختصری در حال نفس را نام برد.

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :